FrågaFAMILJERÄTTFaderskap30/04/2018

Hur går fastställande av faderskap till när fadern inte är folkbokförd i Sverige?

Hej! Hur går en fastställande av faderskap till om pappan till barnet inte är folkbokförd i Sverige? Pappan befinner sig i Sverige men saknar ett giltigt legitimation?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att din fråga gäller ett barn vars föräldrar inte är gifta med varandra, då det i svensk rätt är presumerat att den som är gift med barnets mor är fader till barnet (1 kap. 1§ föräldrabalken).

Om barnets föräldrar inte är gifta med varandra, måste faderskapet fastställas genom bekräftelse eller dom (1 kap. 3-5§ föräldrabalken). Det är socialnämndens ansvar att göra en eventuell utredning vad gäller fastställande av faderskap.

I ditt fall, spelar det ingen roll om fadern till barnet inte är folkbokförd i Sverige. Det är väldigt vanligt att ett barn har föräldrar med olika nationaliteter. Fadern måste kunna visa upp giltig legitimation på vem han är, men det måste inte vara ett svenskt legitimation.

Med vänlig hälsning,

Lena FamulakRådgivare