FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt04/12/2018

Hur går en muntlig förberedelse till inför huvudförhandling i domstol?

Hej! Jag studerar arbetsrätt och tillsammans med min grupp ska vi agera domstol och vi har lite frågor vi hoppas få svar på.

Vi kommer börja med en muntlig förberedelse och vi hittar inte några specifika dagsordningar på en sådan så hur är dagsordningen?

Ett annat frågetecken är angående bevisning, ska vittnen endast nämnas och förhöras i huvudförhandling eller förhörs de två gånger? Vi förstår det som att all bevisning måste tas upp och läggas fram till oss domare vid en muntlig förberedelse, men får det tillkomma ytterliga bevisning inför huvudförhandlingen då?

Tack för ev svar, Mvh Julia

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna som anger hur en process förs i Arbetsdomstolen finns uppdelade i två lagar. Den ena är lagen om rättegång i arbetstvister och den andra är rättegångsbalken. Regelverket är i princip likadant för Arbetsdomstolen som för vanliga domstolar. Enligt regelverket så ska förberedelse i målet ske om det har utfärdats en stämning. En förberedelse kan vara både muntlig och skriftlig eller en blandning av bägge delar.

Det finns inte någon uttrycklig lagregel som bestämmer exakt hur en förberedelse ska gå till, vare sig den är muntlig eller skriftlig. Det är med andra ord relativt fritt. Lagen anger dock att det är domstolen som driver förberedelsen. Det ligger alltså på domstolens ordförande att mer precist bestämma hur dagordningen ska se ut i det enskilda fallet.

Även om dagordningen inte är reglerad så finns det skrivet i lag vad syftet med en förberedelse ska vara (42 kap. 6 § rättegångsbalken). Det som ska klarläggas genom en förberedelse är:

1. parternas yrkanden, invändningar och grunderna för deras inställning. Alltså i princip vad parterna vill att utgången i målet ska bli och varför.

2. vilka sakomständigheter parterna är överens om och vilka som det råder tvist om,

3. vilken bevisning som ska läggas fram och vad som varje bevis syftar till att bevisa,

4. huruvida det krävs ytterligare utredning och förberedelse innan målet går upp till avgörande, och

5. om parterna kan tänka sig att förlikas eller annars komma överens.

En förberedelse är alltså tänkt att ge både domstolen och parterna en överblick över vad målet handlar om. Detta gör att huvudförhandlingen flyter på smidigare. Det kan dessutom tänkas att någon eller bägge av parterna inser att dom hellre skulle försöka lösa tvisten på ett annat sätt.

Angående frågan om bevisningen så gäller att vittnen förhörs endast under huvudförhandlingen. Under förberedelsen ska parterna ange vilka bevis dom vill lägga fram och vad bevisen har för syfte. Men själva bevismaterialet i sig ska inte presenteras i sin helhet. Exempelvis kan en part under förberedelsen säga "Vi vill åberopa vittne Sven Svensson. Genom förhör med honom vill vi bevisa att X hände på grund av Y". Mer än så sker dock inte under förberedelsen, vittnesförhöret i sig sker alltså först under huvudförhandlingen.

Sammanfattningsvis är det alltså upp till rättens ordförande hur dagordningen ser ut. Det finns ingen lagregel eller annan regel som anger hur eller i vilken ordning en muntlig förberedelse ska hållas. Däremot finns det reglerat i lag vad syftet med förberedelsen är och detta bör man hålla sig till. Vilka vittnen parterna vill åberopa och vad man avser att bevisa genom vittnena ska gås igenom under förberedelsen. Men själva vittnesförhöret sker endast under huvudförhandling.

Har ni några övriga frågor är ni varmt välkommna att återkomma, med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare