FrågaFAMILJERÄTTAdoption07/07/2014

Hur går en adoption till?

Hej, jag är 22 år gammal och sagt upp min kontakt med min biologiska mamma sedan 7 år tillbaka. Min pappa en ny fru sedan många år tillbaka och hon har ställt upp för mig och behandlat mig som sin egna dotter och jag har känt att hon är min mamma, eftersom hon gör allting med mig som en mamma ska göra som min egna mamma inte har klarat av. Vi har pratat om att hon skulle adoptera mig som sin egna dotter och då undrar jag hur man går tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om din pappas nya hustru vill adoptera dig så ska ni vända er till tingsrätten i den kommun där du bor. Det finns ingen särskild blankett för detta, utan ni ansöker om adoption genom att skriva ett vanligt brev till tingsrätten. Skriv att det gäller adoption av en myndig person. Ange namn och personnummer på de blivande adoptivföräldrarna och den person som adoptionen avser. Av brevet skall det framgå att personen vill detta och brevet/ansökan skall undertecknas av samtliga (blivande adoptivföräldrar och adoptivperson).

I brevet skall ni ange motivet till adoptionen. Ni kan till exempel ange att din pappas nya hustru har uppfostrat dig och att ni har en föräldra/barn-relation. Enligt lag måste det också framgå att man inte adopterar av ekonomiska skäl. Ni ska därför uppge att det inte givits eller utlovats ersättning från någon av parterna.

Tingsrätten vill också ha namn, adress och telefonnummer till din biologiska mamma. Tingsrätten är nämligen skyldig att ta kontakt med dem och få hennes åsikt. Det kan bli aktuellt med arvsfrågor för den biologiska mammans del, det kan finnas ett testamente och så vidare. Hon kan dock inte stoppa adoptionen eftersom du är myndig och vill detta själv.

Till ansökan måste ni bifoga personbevis på samtliga (blivande adoptivföräldrar och adoptivperson). Dessa beställs hos Skatteverket. Uppge att det avser ansökan om vuxenadoption.

Observera att en adoption klipper av alla juridiska band till den biologiska föräldern. Om adoptionen genomförs kommer du inte längre ha någon arvsrätt efter din biologiska mamma eller efter dina biologiska morföräldrar.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare