Hur går auktionen till vid en tvångsförsäljning av en samägd fastighet?

Hej!

Jag undrar hur auktionsförfarandet vid en tvångsförsäljning av en samägd fastighet går till. Lämnar alla intressenter ett bud och man tar det högsta (det vill säga man har bara en chans på sig) eller sker det som ett traditionellt förfarande med budgivning och man har chans att höja sitt bud flera gånger?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När en samägd fastighet ska tvångsförsäljas hålls en offentlig auktion, se 6 § samäganderättslagen. En sådan auktion går till som en "vanlig" auktion med bud och överbud till dess budgivningen upphör. Man har alltså inte bara en chans på sig att lägga ett bud, utan kan givetvis höja sitt bud beroende på vilka övriga bud som läggs under tiden som budgivningen pågår.

Notera även att delägarna i fastigheten kan ha bestämt ett lägsta pris som är det minsta som fastigheten får säljas för vid auktionen, se 9 § samäganderättslagen.

Lycka till! Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom gärna vid fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare