Hur fungerar presumtionsregeln i UB 4:24 och får lön utmätas?

Hej! Har en liten situation kring utmätning

Skulle ni kunna klargöra för mig följande angående utmätning av fast egendom: Jag har förstått det som att enligt UB 4:24 så är det den pers som står på lagfarten som anses som ägare om det inte framgår att egendomen tillhör annan. Är det via köpeavtalet enligt JB 4:1 som jag då kan bevisa detta trots att någon annan står som lagfaren ägare?

Även utmätning av lön, kan kronofogden ta min lön hur som helst? Är det inget beneficieskydd enligt UB 5:1?

God fortsättning på er!

Lawline svarar

Svar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Av UB 4:24 Framgår att om fastigheten tillhör gäldenären får den utmätas. Lagfarten har i detta sammanhang en viss bevisverkan, den medför en presumtion. Denna presumtion kan dock motbevisas. Detta kan göras genom att precis som du säger, visa upp rättsligt giltiga köpehandlingar det vill säga köpekontrakt enligt JB 4:1. Även köpebrev kan vara bra att visa upp förutsatt att det avtalats att ett sådant skall upprättas, se JB 4:5. På så vis kan alltså inte fastigheten utmätas för säljarens skulder om du kan bevisa att fastigheten tillhör dig.

Av din andra fråga misstänker jag att du menar regeln i UB 5:1 p. 7? Med den regeln menas att gäldenären får undanta pengar för sin försörjning fram till nästa inkomst. Om du t.ex. får lön den 25:e varje månad och det är den 1:a när utmätningen sker så får du behålla pengar så du klarar dig i fyra veckor. Kronofogden får utmäta lön. Löneutmätning behandlas i UB 7 kap. I praktiken går det till som att Kronofogden räknar ut ett belopp som skall dras från din lön och förlägger sedan din arbetsgivare att hålla inne detta belopp och betala det till Kronofogden. Dessa vidarebefordrar sedan pengarna till din borgenär.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar, Josef Lindström Habta.

Josef Lindström HabtaRådgivare