Hur fungerar laglotten?

Blir det arv eller arv och sedan gåva?

Vi är tre barn som enligt ett testamente har ärvt min far med 1/3 var. Inget annat är skrivet i arvet.

Två av oss barn är bröstarvingar till min far medan det tredje barnet ej har några blodsband till min far.

Det finns ingen mamma kvar i livet.

Om jag förstått rätt så har vi bröstarvingar en lagligt gällande arvet på 50% . Och att det därför är de återstående 50% som ska delas på oss tre barn. Stämmer detta trots testamentet?

Vi har inga problem med att dela hela arvet på tre men undrar också om vi bröstarvingsbarn först måste arva och därefter ge skillnaden ca17% och 33% av arvet som gåva till det tredje barnet som inte är släkt med min far?

Om ja är det viktigt att skriva ett gåvobrev på detta belopp?

En annan fråga är om man alltid först räknar bort alla ev skulder innan arvet delas enligt testament.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått dig rätt så har din far i testamentet skrivit att arvet ska delas lika mellan er tre. Det är helt korrekt att den så kallade laglotten är på 50 % av arvet. Detta framgår av 7 kap. 1 § Ärvdabalken. Eftersom ni är två bröstarvingar har ni rätt till åtminstone 50 % tillsammans, alltså 25% var av arvet. Hade det varit så att du inte hade fått den del som du har laglig rätt till (laglotten) så hade du kunnat begära jämkning av testamentet för att få ut den delen (7 kap. 3 § Ärvdabalken). I fallet har dock inte laglotten kränkts och testamentet behöver inte justeras på något sätt. Laglotten behöver alltså inte delas ut först utan det är bara ett skydd för bröstarvingarna.

Exempel

För att göra det tydligt tar jag ett exempel:

Arvet = 100 000 kr

Laglotten = 50 % av 100 000 kr = 50 000 kr

Två bröstarvingar delar på laglotten = 50 000 kr /2 = 25 000 kr

I exemplet har du alltså rätt till din laglott om 25 000 kr.

Arvet om 100 000 kr ska delas på tre = 100 000 kr /3 = ca 33 000 kr

Vi ser här att du i exemplet har fått ut din laglott och lite till. Det är därför fördelningen som är angiven i testamentet som gäller, ni delar arvet lika på tre. Skulle arvet istället ha fördelats på fem hade du i exemplet fått ut 100 000 kr/5 = 20 000 kr. Det är mindre än din laglott och då hade du kunnat begära jämkning av testamentet för att få ut din laglott.

Slutsats

Ni behöver alltså inte ärva först för att sedan ge en gåva. Arvet fördelas direkt i enlighet med testamentet. Testamentet kränker inte laglotten och ingen justering behöver göras.

Skulderna räknas alltid av före eventuellt resterande arv delas ut.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare