FrågaEKONOMIÖvrigt30/11/2022

Hur fungerar fribeloppet för csn vid försäljning av bostad?

Hej Jag har fullt CSN, och sålde min bostad i Mars 2022 (då fick man tjäna pengar utan att CSN påverkades.) Men hur fungerar det egentligen? På hela året kommer jag ju ha vinst...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man får lån eller bidrag för studier (CSN) finns det en gräns för hur stora inkomster man får ha samtidigt som man studerar. Den gränsen kallas för fribelopp och precis som du skriver i din fråga, så var denna gräns borttagen under vårterminen 2022. Den infördes igen den 1 juli 2022.

Fribeloppet är gränsen för hur mycket inkomster du får ha utan att dina studiemedel (bidrag eller lån) eller ditt studiestartsstöd påverkas. Fribeloppet gäller per kalenderhalvår, 1 januari – 30 juni och 1 juli – 31 december. Inkomsterna räknas således året om, även under sommaren när du inte studerar.

Bra att veta är att lönen räknas till det kalenderhalvår den betalas ut. Får du alltså din lön för juni månad utbetald i juli, kommer den inkomsten räknas för perioden 1 juli – 31 december.

Det som räknas som inkomst är:

  • Lön
  • A-kassa
  • Föräldrapenning
  • Vinst från försäljning av bostad
  • Inkomster från aktieförsäljning och aktieutdelning

När man ansöker om CSN ska man alltid meddela alla skattepliktiga inkomster i sin ansökan. Om ens inkomst ändras eller överstiger fribeloppet måste man meddela detta till CSN. Då justerar de dina studiemedel så att rätt belopp betalas ut. CSN kontrollerar alltid inkomstuppgifterna i efterhand och ser om de stämmer med Skatteverkets beslut om slutlig skatt. Denna kontroll görs två år i efterhand.

Om du säljer en bostad räknas vinsten som en kapitalinkomst. Uppmärksamma dock att det endast är vinsten av försäljningen som räknas som en kapitalinkomst. Du sålde din bostad i mars 2022 och jag antar därför att du även fick betalningen utbetalt innan 1 juli 2022. Fribeloppet hade därför inte börjat gälla igen, och du klarar dig därför från ett minskat studiestöd. Även om försäljningen gör så att du går med vinst under hela året 2022, är det endast när pengarna kom dig till handa som är avgörande för under vilken period inkomsten ska räknas.

Vill du läsa mer om detta rekommenderar jag dig att kolla in CSN:s hemsida (här). Om du vill prata med någon som jobbar på CSN kan du nå dem här, deras kundtjänst brukar kunna ge svar inom det mesta.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga!

Vänligen,

Michelle KomulainenRådgivare