Hur fungerar ett efterarv?

Arv. Min mamma och pappa var gifta när min pappa gick bort. Nu har min och mina halvsyskons gemensamma mamma gått bort. Inget testamente finns. Hur ärver vi vår mamma? Ärver jag min pappa i efterhand i och med mammas bortgång? Hur går det till för mig med arv från papps? Görs det samtidigt som uppdelning av mammas arv eller innan, utan halvsyskon?

Min mamma och pappa har aldrig ägt något av ekonomiskt värde eller haft någon större summa pengar när pappa avled.

Är det då onödigt för mig att gå igenom processen att ärva pappa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först att övergripande redogöra för vem som ärver en förälder för att sedan besvara dina frågor om hur arvet från din mamma respektive din pappa blir. Tillämplig lag är ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver när förälder går bort?

Om det inte finns något testamente så tillämpas den legala arvsordningen. Enligt den är det i första hand den avlidnas bröstarvingar, dvs barn, som ärver (2 kap. 1 § ÄB). Särkullbarn som den avlidna har utanför sitt äktenskap har rätt att få ut sin del av arvet direkt. Gemensamma barn inom äktenskapet får inte ut sin del direkt, utan de får istället rätt till ett efterarv. Den efterlevande maken ärver de gemensamma barnens andelar av arvet med fri förfoganderätt. Det innebär att den efterlevande maken får använda pengarna men inte testamentera bort dem (3 kap. 1 § ÄB).

De gemensamma barnens arv som den efterlevande maken ärver med fri förfoganderätt beräknas som en kvotdel i den efterlevande makens totala förmögenhet. Låt mig förtydliga med ett exempel:

Om det finns ett gemensamt barn och denna har rätt till ett arv på 10.000 kronor kommer den efterlevande maken att ärva dessa 10.000 kronorna med fri förfoganderätt. Om den efterlevande makens totala förmögenhet innan arvet uppgår till 90.000 kronor, och med arvet inräknat 100.000 kronor beräknas kvotdelen genom att man dividerar 10.000 / 100.000 = 1/10.

1/10 är då kvotdelen som representerar det gemensamma barnets arv från den först avlidna föräldern. Det gemensamma barnet har rätt att få ut 1/10 av den efterlevande makens förmögenhet när denne dör som ett efterarv från den först avlidna föräldern. Om det finns mer pengar i den efterlevande makens dödsbo kan efterarvet bli större än det arvet den först avlidna förälder lämnade efter sig, och om det finns mindre pengar i den efterlevande makens dödsbo kan efterarvet bli mindre än vad den först avlidna föräldern lämnade efter sig. Man räknar efterarvet på en kvotdel, det är inte den faktiska summan som blir efterarvet.

Hur ärver vi vår mamma?

Om det inte finns något testamente kommer din mammas kvarlåtenskap enligt den legala arvsordningen fördelas på hennes barn. Alla barn ska få lika mycket. Du har dock rätt att få ut ditt efterarv från din pappa innan din mammas kvarlåtenskap fördelas på dig och din mammas övriga arvingar.

Ärver jag min pappa i efterhand i och med mammas bortgång? När sker arvsskiftet från min pappa?

Eftersom du är gemensamt barn inom äktenskapet mellan dina föräldrar när din pappa avled ärvde din mamma din andel med fri förfoganderätt. Du har därmed rätt till ett efterarv från din pappa nu när din mamma avlidit.

Efterarvet som du har rätt till från din pappa kommer att delas ut från din mammas tillgångar innan arvsskiftet från din mamma sker. Ditt efterarv räknas alltså bort innan din mammas kvarlåtenskap fördelas på hennes arvingar. Det som finns kvar efter att du fått ditt efterarv fördelas sedan lika mellan dig och dina halvsyskon, dvs din mammas arvingar.

Om du inte vill ha ditt efterarv från din pappa kan du avstå från ditt arv. Du kommer ändå att ärva din mamma jämsides dina halvsyskon.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare