Hur fungerar enskild egendom vid samboförhållandets upplösande?

Jag har ett barn, min son, som lever i ett samboförhållande. Om jag skriver i mitt testamente att vad min bröstarvinge kan komma att ärva efter mig ska utgöra Enskild egendom, gäller då Enskild egendom även vid samboförhållandets upplösning? Eller måste ordalydelsen i testamentet då skrivas: Arvet efter mig ska utgöra enskild egendom även vid samboförhållandets upplösning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuella bestämmelser finner du i sambolagen.

Vad händer med enskild egendom vid samboförhållandets upplösande?

Vid samboförhållandets upplösning är det så kallad samboegendom som ingår i en bodelning. Med samboegendom avses sambors gemensamma bostad och bostad enligt 3 § sambolagen. I samboegendom ingår däremot inte egendom som en sambo har ärvt och som enligt testamentet ska vara mottagarens enskilda enligt 4 § sambolagen

Om du skriver i ditt testamente att det din bröstarvinge ska komma att ärva utgör dennes enskilda egendom, kommer egendomen således att utgöra enskild egendom även vid samboförhållandets upplösning.

Om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare