Hur fungerar avskedande?

Får arbetsgivaren avskeda en person som blivit av med körkortet 3-6mån pga hastighetsöveträdelse om jobbet kräver att man har körkort?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är lagen om anställningsskydd (1982:80) (LAS) som reglerar frågor gällande avskedande. För att man ska bli avskedad så krävs det att arbetstagaren har grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren (18 § LAS). Bedömningen av om avskedsgrund föreligger innefattar i allmänhet en värdering av misskötsamhetens karaktär samt alla andra faktorer som har ett samband med arbetstagarens anställning och roll.

I och med att jobbet kräver ett körkort kan man föra resonemanget att arbetsgivaren tappat förtroendet för arbetstagaren när denna körde oansvarigt, bröt mot lagen samt fick sitt körkort indragen.

Hoppas detta svar var till hjälp! Har du fler frågor eller är du varmt välkommen att återkomma till oss!

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare