Hur förhindrar jag att Kronofogden utmäter framtida arv?

Jag har stora skulder hos kronofogden, vad kan jag göra för att dom inte ska röra om jag ärver pengar av mina föräldrar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kronofogdemyndigheten får utmäta egendom som inte är undantagen enligt någon bestämmelse i utsökningsbalken eller annan bestämmelse (4 kap. 2 § första stycket UB).

Arv kan inte utmätas om det finns ett testamente där det framgår att egendomen inte får överlåtas (5 kap. 5 § första stycket UB). Du måste därför se till att arvlåtarna (dina föräldrar) har ett testamente som innehåller en föreskrift om överlåtelseförbud av arvslotten för att förhindra utmätning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare