Hur förhandlar man med inkassobolag och kronofogden

Hej Lawline

Jag undrar vad min sambo ska tänka på när man betalar av skulder oss olika inkassobolag för bästa sätt gå till väga kan man förhandla med dom att skulderna och finns det nåt juridisk man ska tänka på och hur man bästa sätt tänka på i lagen djungeln och tänkte hjälpa henne på bästa sätt hur man kan förhandla med dessa inkassobolag och kronofogden för att få bort hennes skulder och som tv programmet lyxfällan hur förhandlar dom med bolagen och hur till väga rent juridisk tänkande.

Tack på förhand

Lawline svarar

Inkassobolagen har köpt dessa skulder av andra företag som din sambo har varit skyldig pengar. Inkassobolagens enda ambition är alltså att göra vinst på transaktionen samtidigt som dessa enligt lag måste se till att den betalningsskyldige inte vållas onödig skada eller olägenhet. De oerhört generösa erbjudanden som Lyxfällan lyckas få beror till stor del på deras ställning som TV-program. Utgå från att vanliga privatpersoner inte har sådant förhandlingsutrymme.

Inkassobolagen tänker i princip endast strategiskt. Deras förhandlingsposition utgår från idén att få ut så mycket pengar av den betalningsskyldige som möjligt utan att försätta denne i personlig konkurs. Om man ringer och säger att man inte kan betala, så kan inkassobolagen vara mer benägna att hjälpa dig betala i din egen takt än att agera juridiskt korrekt och stämma dig inför domstol. Genom det första alternativet kan inkassobolagen få fullt betalt på den betalningsskyldiges villkor medan de kanske får en fjärdedel av skulden betald genom att kräva pengarna på en gång eftersom pengarna helt enkelt inte finns. Juridiskt tänkande är m.a.o. begränsat.

Kronofogden har inte möjlighet att besluta om avbetalningsplan eller liknande som inkassobolagen har. Det beror på att kronofogden driver in skuld för någon annans räkning medan inkassobolagen, förmodar jag, i ert fall driver in skulden för egen räkning eftersom de sannolikt har köpt skulderna. Eventuella förhandlingar måste därför göras med fordringsägarna vars fordran kronofogden driver in, dvs. den bank eller det inkassobolag som får kronofogdens hjälp. Ta kontakt med fordringsägarna och förhandla med dessa på samma sätt som med inkassobolagen. Notera att skulden hos kronofogden måste prioriteras eftersom det annars kan leda till t.ex. löneutmätning.

I samtal med inkassobolag kan din sambo tänka på att betona att pengarna inte finns i dagsläget, att bördan är för stor månadsvis och att hon har en inkomst som garanterar betalning varje månad. Har inkomsten varit dålig tidigare kan hon t.ex. visa hur hennes inkomst hela tiden blir bättre. Detta indikerar att inkassobolagen bör efterge något nu för att maximera deras egna intäkter på sikt. Beroende på vad som bäst hjälper din sambo att betala skulden så snabbt/lätt som möjligt, bör hon utgå från olika positioner, men vi listar typiska moment att förhandla om:

1. nedskrivning (bjuda på en del av skuld för att motivera betalning),

2. amorteringsfrihet (under viss tid för att samla ekonomin),

3. amorteringssänkning (om det är för stort belopp månadsvis),

4. framtida räntefrihet (om räntan är ett hinder för att betala av skulden, t.ex. för att den växer mer än amorteringarna, välj antingen detta alternativ eller alternativen nedan),

5. räntesänkning (om räntan är hög),

6. fryst ränta (så ingen mer ränta tickar på),

Jag ringer upp på fredag kl. ca 14:00. Hör av dig om tiden inte passar.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare