Hur förhåller sig ett testamente till övriga arvsberättigade?

Avliden gammelfaster

Inga föräldrar eller egna barn

Finns syskonbarn, varav två avlidna som har egna barn

Hur förhåller sig arvsrätten till de två avlidna syskonbarnens barn och hur påverkas arvsrätten till dessss om den avlidne gammelfastern har skrivit testamente till ett av syskonbarnets fördel

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du änder dig till Lawline med din fråga!

Enl. 2 kap 2§ 2st Ärvdabalken (1958:637) (ÄB) ärver din gammelfasters syskon din gammelfaster då hon inte har egna barn eller föräldrar i livet. Är ett syskon avlidet träder dennes barn in i syskonets ställe, i de två avlidna syskonbarnens ställe träder alltså deras barn in. I detta fall då det finns ett testamente är det testamentet som gäller och inskränker därmed övriga syskonbarns och de avlidna syskonbarnens barns arv då det inte finns några bröstarvingar som har rätt till laglott enl. 7kap 1§ ÄB.

Testamentet har alltså företräde framför de två avlidna syskonbarnens barn.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare