Hur fördelas kvarlåtenskapen på bröstarvingar?

Jag har blivit änka. Min man hade tre särkullbarn. Dom ska ha ut sin del av arvet. Vi har ett gemensamt barn

också. Jag vet att hon inte får sin del av arvet efter sin pappa nu. Men jag undrar om hon räknas in nu när arvet

delas upp.Delas det upp på fyra eller bara på dom tre särkullbarnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Reglerna om arvsrätt finner vi i Ärvdabalken (1958:637). I denna är arvsordningen uppdelad på olika arvsklasser, varav barn till den avlidne tillhör den första arvsklassen. Barn kallas inom arvsrätten för bröstarvingar. När arvet delas upp på bröstarvingarna delas det lika dem emellan, i detta fallet kommer arvet delas på 4 eftersom den avlidne har 4 barn. Ert gemensamma barn kommer med andra ord räknas in vid fördelningen av arvet nu. Skillnaden är, som du nämnt, att det gemensamma barnets arvslott kommer tillfalla dig istället. Som huvudregel tillfaller ert gemensamma barns arvslott dig med fri förfoganderätt. (2 kap. 1 § och 3 kap. 1 § Ärvdabalken)

Hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare