Hur fördelas kvarlåtenskapen när det finns både särkullbarn och testamente?

Min man och jag har bodelat, har äktenskapsförord samt testamente. Min man har särkullbarn och vi har två gemensamma barn. I testamentet står att jag vid ev dödsfall ger min man fri förfoganderätt över all min kvarlåtenskap såväl lös som fast. Om så sker, vad händer när han avlider? Tillfaller den enskilda egendomen jag haft till våra gemensamma barn eller tvingas vi även dela den med särkullbarnen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande arv regleras i ärvdabalken.

Om din make skulle avlida kommer hans kvarlåtenskap att tillfalla dig i likhet med testamentet. Men eftersom att det finns ett särkullbarn i bilden – så har särkullbarnen rätt att redan vid din mans bortgång kräva att få sin del av kvarlåtenskapen. Detta beror på att i Sverige har särkullbarnen alltid rätt till sin laglott enligt 7 kap. ärvdabalken. Åberopar särkullbarnen detta har särkullbarnen alltså rätt till sin laglott, trots att din man har testamenterat all sin kvarlåtenskap till dig.

Men om särkullbarnen inte skulle vilja få ut sin laglott på en gång – och väntar tills du går bort, har särkullbarnen rätt att få ut sin laglott från sin pappas kvarlåtenskap ( av det som är resterande av den) vid din bortgång. Alltså kommer din kvarlåtenskap helt att gå till dina barn, men din makes kvarlåtenskap kommer delas mellan era gemensamma barn och särkullbarnen.

Sammanfattningsvis för att besvara på din fråga så kommer ni, om inte särkullbarnen direkt kräver sin laglott – att vid din bortgång behöva dela din makes kvarlåtenskap med särkullbarnen. Tar särkullbarnen dock direkt sin laglott, kommer de gemensamma barnen inte att behöva dela kvarlåtenskapen med särkullbarnen. Dock kommer självklart din egendom att helt tillfalla dina barn och inte särkullbarnen, oavsett om särkullbarnen tar ut sin laglott direkt eller väntar tills din bortgång.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare