Hur fördelas ett arv om man inte är biologiskt barn och finns det något sätt att få ta del av arvet?

Hur fördelas arvet efter min far (jag är inte biologisk son, men far har skrivit testamente att jag ska ärva likt som en biologisk son) Mor ska sitta i "orubbat bo" och så finns min syster som är biologisk dotter samt ett särkullbarn till far. Särkullbarnet hävdar att fördelningen efter far ska bara delas mellan min syster och särkullbarnet. Jag hävdar att det skall delas på tre. vad är rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka barn är arvsberättigade?

Arvsberättigade är en förälders avkomlingar, dvs biologiska barn enligt 2 kap 1 § ärvdabalken (ÄB). Även barn som har tillkommit genom surrugation, insemination eller befruktning räknas som biologiska barn (se 1 kap föräldrabalken). Som arvsberättigad räknas även den som har blivit adopterad. Adoptivbarn likställs med biologiska barn (4 kap. 8 § första stycket föräldrabalken) och det är därmed ingen skillnad i vem som är biologisk förälder och adoptivförälder.

Är man enbart ett "plastbarn" så är man inte arvsberättigad enligt lagen. Ett "plastbarn" kan dock bli arvsberättigad enligt adoption (se ovan) Är du varken ett biologiskt barn eller adopterat barn så har du ingen arvsrätt enligt lagen.

Vad har ett testamente för betydelse?

Även fast du inte är arvsberättigad enligt den legala arvsordningen enligt 2 kap 1 § ÄB så kan man man vara arvsberättigad enligt testamente. Ett testamente sätter den legala arvsordningen ur spel och kvarlåtenskapen fördelas i enlighet med testamentet. Är det som så att din far har upprättat ett testamente för att fördela sin kvarlåtenskap där du är en av testamenttagarna så har du rätt till din del.

Vem har rätt?

Att det ska delas på tre beror helt och hållet på hur testamentet är utformat, men du har i vart fall rätt till den del som står i testamentet. Är det föreskrivet i testamentet att all egendom ska delas lika mellan dig och dina syskon så ska det delas på tre och alla ska få lika stora delar.

Vad är ett orubbat bo?

Utgångspunkten vid en arvsfördelning är att barnen till den avlidne ärver all kvarlåtenskap (den avlidnes egendom). Kvarlåtenskapen ska då fördelas lika mellan barnen, och vad respektive barn ärver kallas för arvslott.

Om arvlåtaren var gift ska emellertid hela kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. En efterlevande make/maka har som huvudregel alltså rätt att sitta kvar i orubbat bo vilket betyder att han/hon ha fri förfoganderätt till all den avlidne makens egendom, fram till sin egen död. Makarnas gemensamma barn får del av arvet först efter att den efterlevande maken avlidit, vilket kallas för efterarv. (3 kap 1 § Äktenskapsbalken, ÄB).

Dock uppställer lagen ett undantag när det gäller särkullbarn. Särkullbarnen har som utgångspunkt en lagstadgad rätt att få ut sin arvslott direkt efter förälderns död, dvs hela arvslotten. (3 kap 1 § ÄB).

Särkullbarnet kan dock välja att vänta med att ta ut sin del och låta den efterlevande maken/makan sitta kvar i orubbat bo. Barnet får då ut sin del när båda makarna dött (3 kap 9 § ÄB). Har särkullbarnet gjort ett sådant avstående har barnet i stället rätt till efterarv vid den efterlevande makens död precis som om de skulle vara gemensamma barn. 3 kap 1 § 1 st ÄB och 3 kap 2 § ÄB. Den lott som efterlevande make ärver på grund av avståendet ärvs enbart med fri förfoganderätt. Man kan säga att avståendet är bara ett uppskjutande av arvsrätten till dess båda makarna är döda. Särkullbarnen kommer att behandlas som en gemensam bröstarvinge till makarna när det gäller rätt till arv efter sin förälder. Det är viktigt att avståendet formuleras på det sätt som anges i 3 kap 9 § ÄB, avståndet ska uttryckligen gälla till förmån för den efterlevande maken.

Kan en testamenttagare låta någon sitta i orubbat bo?

Du kan inte som testamenttagare göra ett arvsavstående som ett särkullbarn kan göra och låta modern sitta i orubbat bo. Du måste ta del av det som förordnas i testamentet direkt vid din fars död, såvida inte testamentet är utformat med sekundosuccession. Ett testamente med sekundosuccession innebär att din far skriver i testamentet att hustrun ska sitta i orubbat bo och äga med fri förfoganderätt, men när hon dör så ska hans kvarlåtenskap tillfalla dig. Det kallas att förordna om sekundosuccession när ett testamente föreskriver vad som ska hända med kvarlåtenskapen efter att den efterlevande maken avlider.

Dock vet jag som sagt inte alls hur testamentet är utformat och det kan vara föremål för tolkning. Därför vill jag återigen poängtera att det är väldigt viktigt hur testamentet är utformat för att du ska få rätt att ta del av kvarlåtenskapen om du nu inte är legalt arvsberättigad. Vill ni ha hjälp att upprätta ett nytt testamente eller kolla på det gamla så kan jag hjälpa dig att ta kontakt med vår byrå.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare