Hur fördelas efterarvet enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken?

Min pappa var gift med en kvinna som har 3 barn. Min pappa gick bort för ca 15 år sen, jag avstod då från arvet.

Nu har kvinnan gått bort, och bostaden såldes, delas då arvet i fyra lika delar? Alltså jag och hennes tre barn.

Mycket tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

När en person avlider ska dennes kvarlåtenskap fördelas i första hand till dennes barn (2 kap. 1 § ärvdabalken). Om den avlidne var gift ska först en bodelning göras och därefter tillfaller kvarlåtenskapen den efterlevande maken med fri förfoganderätt (9 kap. 1 § äktenskapsbalken och 3 kap. 1 § ärvdabalken). Om den avlidne maken har ett barn som inte är den efterlevande makens kan detta barn begära att få ut sin del av arvet direkt eller avstå från denna till förmån för den efterlevande maken (3 kap. 1 § ärvdabalken). Om barnet avstår från arvet kommer denne få arvet efter att den efterlevande maken avlider.

Som jag förstått det var du din pappas ända barn. Detta innebär att din arvslott (det du ska få i arv) motsvarar hela din pappas kvarlåtenskap. Hela din pappas kvarlåtenskap består utav hans del efter bodelningen och allt annat som han ägde. Hela den kvarlåtenskapen ska du alltså få ärva nu när kvinnan han var gift med gått bort. Arvet från din pappa ska alltså inte delas lika mellan dig och kvinnans tre barn, utan du har rätt till din pappas kvarlåtenskap medan kvinnans barn har rätt till deras mammas kvarlåtenskap.

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig om du har flera frågor!

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare