Hur fördelas boendekostnaden på en bostadsrätt mellan två personer på bästa sätt?

Hur fördelas på bästa sätt boendekostnaden mellan två boende när den ena parten står som köpare av bostadsrätten (100%)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta hur två personer på bästa sätt ska fördela boendekostnaden när den ena personen står som köpare av bostadsrätten. Det framgår inte av din fråga huruvida dessa personer är sambos eller inte. Det spelar dock ingen roll juridiskt då sambolagen ej anger hur man ska fördela boendekostnader.

Det finns alltså inget ”juridiskt” svar eller tillämplig lag på din fråga. Det är upp till er själva att komma överens om hur kostnaden på bästa vis ska fördelas er emellan.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare