Hur fördelas arvet vid en efterlevande makes död?

Bodelning av arv

Min pappa hade fyra barn varav två inom äktenskapet. Hustrun avled före honom och nu är även pappa avliden. Bouppteckning är klar och arvet ska skiftas inom en snar framtid. Hur ska delas arvet upp? Ska det delas rakt av i fyra delar eller ska det först i två delar, varav den ena delen går till de två barnen inom äktenskapet och sen den andra delen delas på alla fyra barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring arvsfördelning och efterlevande makens rätt till arv hittar vi i Ärvdabalken (ÄB).

Efterlevande makes arvsrätt

Eftersom att hustrun var gift när hon gick bort, så fick din pappa som den efterlevande maken hela kvarlåtenskapen "med fri förfoganderätt" före arvingarna. När den efterlevande maken sedan går bort har arvingarna rätt till efterarv efter den först avlidne (3 kap. 1§ ÄB).

Efterarvet utgörs av den kvotdel som din pappa ärvde från hans avlidna hustru. Kvotdelen beräknas genom att man dividerar den del som han ärvde av sin hustru, med den totala förmögenheten han hade efter arvet. Om din pappa exempelvis ärvde 50.000 kr från hans avlidna hustru, och hans totala förmögenhet därefter uppgick till 100.000 kr – så är kvotdelen för efterarvet 50.000/100.000 = 50 %.

Efterlevande makens död

När den efterlevande maken sedan dör, ska ju arvingarna till den först avlidne få ut deras efterarv. Det första som händer är att de gemensamma barnen ska få ut deras kvotdel ur förmögenheten (3 kap. 2 § ÄB). Om vi går med exemplet att kvotdelen är 50 % - så kommer din pappas förmögenhet först delas på hälften och den delen kommer delas mellan de gemensamma barnen. Den andra hälften kommer delas lika mellan alla fyra barn.

Sammanfattning

Av arvet från din pappa kommer man alltså först dela ut den kvotdel som utgör efterarv till de gemensamma barnen, det som finns kvar av förmögenheten därefter kommer delas lika mellan alla fyra barn.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Natascha Beck HansenRådgivare