Hur fördelas arvet om det finns särkullbarn?

Hejsan!

Jag är en dam på 81 år. Jag och min man ägde 50% var i en bostadsrätt. Han gick bort för en månad sen. Han hade två barn innan, hur mycket av bostadsrätten blev deras del när han gick bort? Blir det att dom ärver hela hans 50% eller delas hans procent med mig? Vi har varit gifta i 30 år.

Jag måste nog flytta från lägenheten, kan nog inte köpa ut dom.

Mvh Gunnel

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att kvarlåtenskapen efter den först avlidne maken tillfaller efterlevande make. Detta gäller dock inte när den först avlidne maken har särkullbarn, då tillfaller dennes kvarlåtenskap barnen och inte den efterlevande maken (jag utgår från att ni inte har några gemensamma barn) (3 kap. 1 § andra meningen ÄB). De kommer därmed ärva hans 50 % av bostadsrätten. Det finns dock möjlighet för hans barn att avstå sin rätt till arv till förmån för dig (3 kap. 9 § ÄB). Då du avlider har de istället rätt att ärva dig. Deras arv kommer då motsvara den kvotdel de avstod från vid din mans död.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare