Hur fördelas arvet när man har rätt till efterarv?

Pappa avled för några år sedan. Mina föräldrar hade testamente och mamma fick sitta kvar i orubbat bo. Min pappa har 3 särkullbarn som valde att vänta på sitt arv tills mamma var borta.

Mamma avled 2018 och vi har gjort bouppteckning. Det finns inte mycket pengar att fördela så vi ska görar fördelning själva.

Uppdraget hamnade på mig. Utgår jag då från det som finns kvar efter mamma och delar på hälften så att 50% (pappas del) fördelas med en femtedel var till oss barn och de andra 50% (mammas del) fördelas mellan mig och min bror?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner vi i Ärvdabalken (ÄB).

Vem har rätt att ta arv?

Eftersom dina föräldrar har testamenterat att den efterlevande maken ska få förtur på den avlidne makens arv, fick din mamma ärva din pappa efter hans död (ÄB 3 kap. 1 §). Nu när din mamma har avlidit, innebär det att alla ni fem syskon har så kallad rätt till efterarv efter er pappa (ÄB 3 kap. 2 §). Utöver detta kommer även du och din bror att ärva er mammas kvarlåtenskap, alltså den egendom hon efterlämnade (ÄB 2 kap. 1 §).

Fördelning av efterarvet

Som huvudregel gäller, precis som du säger, att hälften av kvarlåtenskapen ska "gå tillbaka" till din pappas arvsordning och fördelas mellan er fem, och den andra hälften ska fördelas enligt din mammas arvsordning, vilket är till dig och din bror (ÄB 3 kap. 2 §).

Om det däremot var så att din mamma, som efterlevande maka vid din pappas död, ärvde en annan andel än hälften (exempelvis 2/3), är det istället denna andel som ska fördelas till din pappas arvingar.

Anledningen till varför man som utgångspunkt delar hälften var, är eftersom man som makar vid en bodelning förutsätts äga allt tillsammans och därför delar man upp all egendom på hälften. Att andelarna är annorlunda än hälften var, brukar oftast bero på att ena maken ägde annan egendom utöver den som delades. Sådan egendom kallas för enskild egendom, och ingår inte bodelning. Exempel på enskild egendom kan vara att man fått en gåva med föreskriften att den ska utgöra just enskild egendom.

Sammanfattning

Din mammas kvarlåtenskap ska delas på hälften, om ingen annan andel framgår. Den ena hälften ska fördelas på din pappas bröstarvingar, det vill säga alla er fem syskon. Den andra hälften ska fördelas på din mammas bröstarvingar, det vill säga dig och din bror.

Hoppas detta var ett svar på din fråga! Har du någon mer fundering kring detta kan du lämna en kommentar här nedan, så besvarar jag den så fort jag kan.

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare