Hur fördelas arvet när det finns två särkullbarn till den avlidna?

Hej. Jag vill ha svar på arvskifte efter makar med särkullsbarn.

Makarna ägde vid hustruns dödsfall en fastighet med 50% vardera.

Hustrun har 2 st särkullsbarn.

Fastigheten har nu sålts för 200.000:-

Hur fördelas arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt i svaret till dig är att arvet kommer ske enligt den legala arvsordningen och att inget testamente finns som stadgar annat. Regler om arv finns i Ärvdabalken, ÄB. I samband med att hustrun gick bort ska en bodelning göras. Min utgångspunkt är att det enda som finns att fördela är köpeskillingen om 200.000 kronor (i realiteten torde det finnas mer än så som ska fördelas dock). De 200.000 kronorna kommer i sådana fall att fördelas mellan makarna med 100.000 kronor var.

Närmsta arvingar till den avlidna kvinnan är hennes barn (de s.k. bröstarvingarna), (2 kap. 1 § ÄB). Om kvinnan var gift är huvudregeln att kvarlåtenskapen ska tillfalla den efterlevande maken och att eventuella gemensamma barn ärver först den dag den efterlevande maken avlider. Om det finns särkullbarn har däremot dessa rätt att ärva sin avlidna förälder direkt (3 kap. 1 § ÄB). I ert fall innebär det att de 100.000 kronor som utgör kvarlåtenskap efter den avlidna kvinnan ska fördelas mellan hennes två särkullbarn med 50.000 kronor var.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare