Hur fördelas arvet när den avlidne har ett särkullbarn?

Hej! Min mamma har gått bort. Hon har över 3 miljoner på sitt bankkonto. Hon var gift med min pappa(som också han några miljoner på sitt konto plus bostadsrätt). Inget testamente eller äktenskapsförord finns. De har 3 gemensamma barn inkl. mig. Både mamma och pappa har ett var sitt särkullbarn. Hur stor del av arvet får nu mammas särkullbarn och hur stor del går till pappa? Min halvbror dvs mammas särkullbarn har sagt att han kommer ta ut sin del av arvet så snart han kan. Tacksam för svar :)

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

När det handlar om arv är det Ärvdabalken (ÄB) som blir aktuell och jag kommer därför att besvara frågan utifrån denna.

Hur fördelas arvet när den avlidne har ett särkullbarn?

Ärvdabalken reglerar vem som ärver vem och i vilken turordning, något som kallas för den legala arvsordningen. Som huvudregel ärver bröstarvingar i första hand, det vill säga barn till den avlidne (2 kap. 1 § 1 st ÄB). Om den avlidne var gift går dock den avlidnes kvarlåtenskap (alla tillgångar som den avlidne har vid dödsfallet) till den efterlevande maken i första hand (3 kap. 1 § 1 st ÄB). I ditt fall betyder alltså detta att din mammas kvarlåtenskap går till din pappa eftersom de var gifta vid din mammas dödsfall. Som gemensamt barn till den avlidne och den efterlevande maken kommer du och dina helsyskon har något som kallas för efterarvsrätt i er pappas kvarlåtenskap den dag då han går bort (3 kap. 2 § 1 st ÄB). Vad detta betyder är att du och dina helsyskon har rätt att få ut er mammas arv som en kvotdel innan det att er pappas dödsbo ska avvecklas och hans kvarlåtenskap ska fördelas. När det finns ett särkullbarn till den avlidne ser det dock lite annorlunda ut. Ett särkullbarn har nämligen rätt att få ut sitt arv direkt vid arvskiftet (3 kap. 1 § 2 st ÄB).

Hur kommer arvet att fördelas efter din mamma?

Enligt lag ska arvet fördelas lika mellan bröstarvingarna (2 kap. 1 § 2 st ÄB). Eftersom ni är fyra bröstarvingar efter er mamma kommer hennes arv att delas i fyra lika stora delar. Tre fjärdedelar av din mammas arv kommer då att tillfalla din pappa och den sista fjärdedelen kommer att tillfalla din halvbror som har rätt att få ut denna fjärdedel direkt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare