Hur fördelas arvet mellan maka och särkullbarn?

Vid arvskifte. Hur fördelas min avlidne makes pengar på banken mellan mig och hans barn från tidigare äktenskap. Inget testamente finns.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuella bestämmelser finner du i ärvdabalken (ÄB)

Hur fördelas arvet?

Den efterlevande maken har rätt till arv, enligt 3 kap. 1 § ÄB, och för det fall det hade funnits gemensamma barn hade den efterlevande maken ärvt före dessa. När det finns särkullbarn, dvs barn från tidigare äktenskap, har barnen dock rätt att få ut sitt arv direkt. De kan alltså få ut sitt arv direkt, före den efterlevande maken. Ett särkullbarn kan dock välja att avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken enligt 3 kap. 9 § ÄB och särkullbarnet har då istället rätt att ta del av efterarvet efter det att båda makarna har avlidit.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare