Hur fördelas arvet efter min fasters död?

Min faster avled nyligen. Vem är det som ärver henne? Hon var ogift och hade inga barn. Hon har en syster som är i livet. Hon hade också en bror som inte lever. Brodern är min far. Systern som är i livet har tre barn. Är det hennes syster och jag som då ärver henne eller är bara systern som ärver henne? Vi har inte läst hennes testamente.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i ärvdabalken (ÄB).

Då din faster var ogift och inte efterlämnade några egna barn är det hennes föräldrar som ärver (ÄB 2 kap. 2 § st. 1). Jag förutsätter i svaret att även hennes föräldrar är avlidna.

Då föräldrarna är avlidna träder din fasters syskon i föräldrarnas ställe och delar på arvet. Om ett av syskonen har avlidit och efterlämnar egna barn träder de i det syskonets ställe (ÄB 2 kap. 2 § st. 2).

Sammanfattningsvis är det alltså du och din fasters syster som ärver lika delar av arvet. Det här förutsätter att din pappa inte har efterlämnat andra bröstarvingar, i sådant fall får ni tillsammans dela på din pappas del av arvet. Svaret bortser även ifrån vad som föreskrivs i din fasters testamente och om det eventuellt ändrar utdelningen av arvet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning
Olof FunkeRådgivare