Hur fördelas arvet efter fadern med särkullbarn?

Hej

Jag har två barn och är sedan 25 år skild från deras far. Fadern är omgift men har inga gemensamma barn med den nya hustrun.

Fadern är avliden och barnen är sk särkullebarn.Hur blir det med arvet?

Till saken hör att fadern sålt sitt föräldrahem med tillhörande skog innan dödsfallet. Det var också hans hem medan hustrun hade egen lägenhet på en annan ort. Efter försäljningen flyttade fadern in hos sin hustru, men blev sjuk och hamnade på ett boende på en annan ort. Dottern blev nu god man åt sin far eftersom hustrun var gravt alkoholiserad.

Nu undrar jag :

1. Det finns ett beslut om enskild egendom vad gäller skogen. Den såldes ju och pengarna för försäljningen sattes in på hustruns konto. Hon har fört över ca 200000 kr på sin makes konto (och ska utgöras barnens arv.

2.Gäller enskild egendom även försäljning av skogen?

3.Hur fördelas arvet från fadern på hustru och de två särkullebarnen?

4. Hustrun har ju rätt till den del som utgör giftorätt, men vad jag kan se så ärver hon inte sin make eftersom det finns särkullebarn.

Efter försäljningen gjordes det ingen bodelning. Nu ska det ju göras en boupopteckning.Ska den innehålla makans hem men även makens hem som såldes? Pengar finns också på faderns konto, hur stor del ärver särkullebarnen?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Eftersom dina frågor till viss del överlappar varandra, kommer jag löpande att redogöra för hur regelverket ser ut. Inledningsvis ska jag nämna något om enskild egendom, för att senare ge en beskrivning för hur bodelningen skulle kunna se ut i ditt fall.

Enskild egendom

Det är någon oklart vad du menar med den enskilda egendomen bestående av fastigheten och skogen. Du kan göra en egendom till enskild genom bland annat gåva, testamente och äktenskapsförord. Om fastigheten tilldelats en person med föreskriften om att den ska vara enskild, så kommer den som huvudregel inte ingå i bodelningen. När det sedermera kommer till pengarna som härrör från försäljningen av fastigheten är även dessa som utgångspunkt enskild egendom. Det är dock av vikt att pengar kan särskiljas från övriga tillgångar, för att en sammanblandning inte ska ske. Om pengarna sammanblandas med till exempel giftorättsgods, kan substitutet förlora sin karaktär som enskild egendom. Detta innebär att det är betydelsefullt att den enskilda egendomen kan särskiljas på något sätt, genom att exempelvis upprätta ett särskild konto för dessa pengar. Eftersom pengarna först sattes in på hustruns konto, finns det en risk för att de har sammanblandats. I sådant fall utgör de inte längre enskild egendom, utan blir giftorättsgods.

Bodelning och bouppteckning

Bodelning ska ske när ett äktenskap upplöses genom ena makens död (eller genom äktenskapsskillnad). En bodelning behöver dock inte genomföras om makarna endast har enskild egendom och ingen av makarna begär att få överta bostaden eller bohaget från den andra maken (9 kap. 1 § äktenskapsbalken ). I de allra flesta fallen finns giftorättsgods och bodelning ska därav genomföras. I bodelningen ska, som huvudregel, allt som makarna äger ingå. Egendomen som makarna äger är giftorättsgods om inte egendomen gjorts till enskild genom exempelvis gåva eller äktenskapsförord med föreskriften att egendomen ska förbli enskild (7 kap. 1 och 2 §§). Enskild egendom eller egendom för uteslutande personligt bruk ska ej ingå i bodelningen, om ni inte kommit överens om annat (10 kap. 2 och 4 §§). Egendom för personligt bruk är exempelvis kläder, smycken och glasögon. Dock får ett undantagande av personlig egendom endast ske i skälig omfattning, för att de andra maken inte ska missgynnas orimligt mycket. Innan fördelningen av egendomen sker, ska makarnas skulder avräknas från vardera makens egendom. Därefter ska överskottet av värdet av giftorättsgodset läggas samman och delas lika mellan makarna (11 kap. 3 §).

Efter att en bodelning skett, ska arvet efter den avlidne maken fördelas. Utgångspunkten är att det är den efterlevande maken som ärver den andra maken. Efter den sista makens frånfälle, ska de gemensamma barnen dela på det som finns kvar. Emellertid har särkullbarn rätt att få ut sin arvslott omedelbart (3 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken), det vill säga innan den efterlevande maken. Den efterlevande maken har dock rätt att få ut så mycket av kvarlåtenskapen som motsvarar fyra prisbasbelopp (ca 180 000 kr). I de fyra prisbasbeloppen inkluderas det den efterlevande fått genom bodelningen eller vad denne har som enskild egendom. Basbeloppsregeln gäller endast till förmån för efterlevande make och inte för bröstarvingar eller andra arvingar. Detta innebär att särkullbarnen kommer få dela lika på arvet efter sin far (såvida det inte finns ett testamnete som förordnar om en annan fördelning). Innan arvsfördelningen sker, ska dock den efterlevande maken tilldelas hälften av de gemensamma tillgångarna (giftorättsgodset, minst ca 180 000 kr), om inte detta anses oskäligt. Eftersom inga gemensamma barn finns, har hustrun sålunda inte rätt att få del av arvet efter maken om särkullbarnen utnyttjar sin rätt till omedelbart arv. Om intäkten från försäljningen av fastigheten betraktas som enskild egendom, kommer den ingå i kvarlåtenskapen efter fadern och är således något som särskullbarnen delar lika på. Men som jag nämnde ovan, är det ytterst tveksamt att pengarna från försäljningen fortfarande kan ses som enskild egendom.

Vad gäller bouppteckningen kan följande sägas. Bouppteckning ska som huvudregel förrättas inom tre månader efter dödsfallet (20 kap. 1 §). Den ska lämnas in till Skatteverket. I bouppteckningen ska det bland annat finnas uppgifter om namn, personnummer, hemvist, dödsdag och civilstånd (20 kap. 3 a §). Med hemvist menas oftast där den avlidne var folkbokförd. Om du vill ha mer information om bouppteckning, kan jag rekommendera dig att läsa Skatteverkets information om bouppteckning, som du hittar här: http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e0454180001783/1359707365856/46104.pdf

Sammanfattningsvis så kommer särkullbarnen att ärva direkt från sin far (om de inte väljer att avstå till förmån för hustrun), utan att hustrun först får del av arvet. En bodelning ska dock först genomföras mellan makarna, så att deras gemensamma tillgångar fördelas. Huruvida fastigheten anses vara enskild egendom, beror på hur pengarna efter försäljningen använts. En bouppteckning ska skickas in till Skatteverket och ska bland annat innehålla uppgifter om den avlidnes namn och bostadsadress.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Om du har några följdfrågor, är du åter varmt välkommen att kontakta mig via min mail.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare