Hur fördelas arv när efterlevande make ärvt allt?

Hej

Min Mor har nyligen gått bort, men min Far lever fortfarande.

Jag är deras enda levande barn, då min bror dog för några år sedan.

Däremot har min Bror 5 barn. Min Bror var dessutom gift när han dog, och tre av barnen var deras gemensamma barn, och de resterande två är från ett tidigare äktenskap.

Jag förstår redan att min Far ärver allt efter min Mor eftersom de var gifta.

Men vad händer när även min Far går bort?

Vem ärver kvarlåtenskapen? Hur många procent av det slutgiltiga dödsboet efter min Far ärver var och en?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du och din bror var helsyskon stämmer det att din far som make ärver allt efter din mor (3 kap. 1 § ärvdabalken). När din far går bort kommer hälften av hans egendom tilldelas dig och din bror som efterarv efter eran mor (3 kap. 2 § ärvdabalken). Det eftersom ni är hennes bröstarvingar (2 kap. 1 § ärvdabalken). Återigen under förutsättning att du och din bror är helsyskon. Ni delar lika på den delen (2 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken). Andra hälften av din fars egendom kommer fördelas som arv efter honom. Det fördelas lika mellan hans barn, dvs. du och din bror (2 kap. 1 § ärvdabalken). I praktiken fördelas alltså allt lika mellan er två.

Eftersom din bror tyvärr gått bort kommer hans barn att träda i hans ställe. De delar lika på den del som din bror skulle ha fått. (2 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken). Det spelar ingen roll att de inte är helsyskon utan det viktiga är att de är din brors barn. Det spelar inte heller någon roll att han var gift när han gick bort.

50% av din fars egendom ärver du och din bror alltså som efterarv efter er mor. Ni får hälften av det var, dvs. 25%.

50% av din fars egendom ärver du och din bror efter er far. Ni får hälften av det var, dvs. 25%.

Totalt får ni alltså 50% var av allt er far äger. Din brors 50% fördelas lika mellan hans barn. De får alltså 10% var av det din far totalt äger.

Sammanfattningsvis betyder det att du kommer ärva 50% av din fars egendom. Den andra hälften delas lika mellan din brors barn. De får alltså 10% var.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare