Hur fördelas arv mellan sambos särkullbarn?

Hej, vi är sambos utan gemensamma barn. Jag har tre barn, min sambo ett barn. Om min sambo avlider, ärver hans enda barn 50% av bostaden? Och mina tre barn får dela på 50% om jag avlider? Känns ju orättvist, hur löser man detta? (vill ju att alla barn får 25% var i slutändan)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Regler om arv finns i ärvdabalken.

Hur fördelas arv mellan sambos särkullbarn?

Reglerna är olika för sambor och gifta. Sambor ärver inte varandra automatiskt. Arvet fördelas istället mellan den avlidnes biologiska barn (2 kap. 1 § ÄB). Den efterlevande sambon kan begära bodelning. Samboegendomen kommer då fördelas mellan efterlevande sambo och dödsboet (8 § SamboL). Ifall att er bostad är samboegendom har alltså efterlevande sambo och dödsboet rätt till 50 % var. I ert fall skulle det innebära att din sambos barn skulle ärva 50 % av er bostad, medan dina 3 barn skulle ärva 50 % tillsammans.

För att ändra det här måste ni upprätta ett testamente. Ett särkullbarn (ett icke gemensamt barn) har dock alltid rätt att kräva ut sin laglott. Laglotten är hälften av det arv personen skulle ärvt om det inte fanns något testamente (7 kap. 1 § ÄB).

Det är således möjligt för er att testamentera så att de 4 barnen ärver lika stor andel av bostaden. Testamentet får dock inte innebära att något av barnen förlorar med än hälften av sin arvslott. Ett testamente måste även uppfylla vissa formkrav. Till exempel ska det vara skriftligen och ha två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Vill man vara säker på att ett testamente upprättas på rätt sätt kan det vara bra att ta hjälp av en jurist.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att upprätta ett testamente

Behöver du mer juridisk hjälp är du varmt välkommen att kontakta oss på lawline genom mailadressen; info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare