Hur fördelas arv mellan hel- och halvsyskon?

Vår pappa hade 5 barn i sitt första äktenskap. Han och mamma gifte sej och fick mej och min syster. Pappa dog först efterlämnade inget efter sej och nu har även mamma dött. Hur ärver vi vår mamma med tanke på våra halvsyskon?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Den gemensamma nämnaren för er alla syskon är er pappa. Ni har skrivit att er pappa inte efterlämnade något. Innebär det att det inte fanns något giftorättsgods mellan era avlidna föräldrar? Om giftorättsgods funnits, ska dessa ha delats till hälften mellan era avlidna föräldrar. I sådant fall har ni och era halvsyskon rätt till varsin andel i er pappas kvarlåtenskap (1/7). Motsatsvis finns alltså inget att dela från hans kvarlåtenskap mellan er syskon (och halvsyskon) om han inte efterlämnade något efter sig.

Vad gäller er mammas (arvlåtarens) kvarlåtenskap, har du och ditt syskon rätt att ärva henne som bröstarvingar. En bröstarvinge är arvlåtarens avkomlingar (2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB)). Vad som följer av ordalydelsen är alltså att era halvsyskon inte är er mammas avkomlingar och de har därför inte rätt att ärva henne. Du och ditt syskon ärver således hälften var av er mammas kvarlåtenskap (2 kap. 1 § 2 st. ÄB)

Vill ni ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan ni använda er av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här: http://www.lawline.se/ask_a_question
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här: http://www.lawline.se/ask_a_question
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Lycka till!

Viktoria TomssonRådgivare