FrågaFAMILJERÄTTFaderskap14/04/2018

Hur fastställs faderskap?

Måste pappan till mitt barn skriva på fadersintyg? & hur går man tillväga ifall barnets pappa vägrar skriva på trots att faderskapstest gjorts & bevisat att han är fadern?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om rättsligt föräldraskap hittar du i föräldrabalken (FB).

Faderskap
Om mamman och pappan är gifta vid barnets födelse fastställs faderskapet automatiskt, FB 1 kap 1§. Pappan behöver därmed inte skriva under en faderskapsbekräftelse för att fastställa att han är barnets pappa.

Om mamman och pappan däremot inte är gifta ska faderskapet fastställas genom faderskapsbekräftelse eller dom, FB 1 kap 3§.

Bekräftelse av faderskap ska göras skriftligen, bevittnas av två personer och godkännas av socialnämnden och mamman, FB 1 kap 4§.

Om pappan skulle vägra att skriva under faderskapsbekräftelsen ska domstolen fastställa faderskapet genom dom (under förutsättning att det är utrett att mannen är den biologiska pappan), FB 1 kap 5§. Talan om fastställande av faderskap får väckas av barnet. Om mamman har vårdnaden om barnet får hon alltid föra barnets talan, FB 3 kap 5§.

Sammanfattning
Om pappan skulle vägra att skriva under en faderskapsbekräftelse ska domstolen fastställa faderskapet genom dom. Talan om fastställande av faderskap får föras av barnets mamma om hon har vårdnaden om barnet. Mamman kan med andra ord gå till domstol om pappan vägrar att skriva under faderskapsbekräftelsen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare