Hur får man tillbaka utlånade pengar om personen inte vill betala?

Hej! jag har lånat ut runt 2400kr totalt till en gammal klasskompis i gymnasiet (jag är 21år) i små lån då hon har bett om mer och en ursäkt till varför hon inte har betalat tillbaka pengar på bestämd tid.

allt det här skrevs på Snapchat vars chatt inte sparas om man inte aktivt sparar den själv för båda parterna så jag tog bilder på första gången hon fråga om att låna pengar och alla andra gånger.

Jag har bildbevis men inte säkert att hon har sparat sin chatt och jag har sagt om jag inte får pengarna snart så kommer jag anmäla. först trodde jag hon faktiskt hade det svårt med hyran mm men sen har jag bara förstått mer och mer att hon har lurat mig på pengar då hon tydligen frågat flera andra i klassen.

Så jag undrar hur ska jag få tillbaka mina pengar då jag själv sitter risigt till efter att förlorat jobbat pga corona.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur man kräver tillbaka pengar som man lånat till någon annan.

När man lånar ut pengar till en annan person uppkommer något som kallas för en fordring. Vilket betyder att man kan göra ett anspråk på en annan person, i ditt fall att få tillbaka pengarna du lånat ut. Fordringar regleras i skuldebrevslagen (SkbrL).

Om man bestämmer en sista dag för att betala tillbaka pengarna är det svårt att kräva tillbaka dem innan den dagen har löpt ut.

I din fråga framgår inte om ni bestämt något datum eller inte. Finns inget bestämt datum kan du kräva tillbaka pengarna när som helst (1 kap. 5 § SkbrL). Om personen då inte betalar tillbaka kan man få hjälp av kronofogden för att få ut sina pengar.

Hjälp från Kronofogden

Hos kronofogden kan man ansöka om något som heter betalningsföreläggande. Ett krav för att få hjälp här är att det rör sig om pengar som lånats ut och att sista datumet för betalning ska ha gått ut. Du kan fylla i ansökan antingen skriftligt på papper och posta in eller via kronofogdens "mina sidor" som man loggar in på med bankID. Att ansöka om betalningsföreläggande kostar 300kr. Kostnaden kan man ansöka om att motparten ska betala om man vill.

Efter att man skickat en ansökan om betalningsföreläggande skickar kronofogden ut ett brev till personen. Om personen då inte betalar kan man välja att gå till domstol eller begära något som kallas för verkställighet vilket går ut på att kronofogden driver in skulden från personen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare