Hur får man till stånd en utmätning när någon inte vill betala?

Jag äger ett företag som importerar och säljer kosmetika till olika återförsäljare. Jag har fått en kund som också driver ett mindre sminkföretag och handlat från mig. Hon driver ett företag som enskild firma där hon, via sin blogg, säljer bl a smink. Kunden har fått en leverans av smink men har inte betalat denna med hänvisning till att det var något fel med sminket. Efter att våran tvist har gått till tingsrätten kom domstolen fram till att hon var betalningsskyldig, och hon genom domen förpliktades att betala 30 000 kr till mig. Kunden, som inte överklagat domen, vill dock inte göra rätt för sig.

Jag undrar nu hur jag ska gå tillväga för att få mina pengar? Till saken hör att jag har hört att hennes (kundens) ekonomi är mycket dålig och att hon överväger att fly från landet och ta med sig all sin egendom. Snälla ge mig lite rådgivning vad jag ska göra och vad som gäller.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Utmätning med hjälp av kronofogdemyndigheten

I ditt fall har du fått en lagakraftvunnen dom på att den här kunden är skyldig dig 30 000 kr. Det betyder att du har tagit dig igenom det största hindret man behöver övervinna i situationer där någon inte vill göra rätt för sig. Nämligen att rättsligen få det fastslaget att den här kunden faktiskt är skyldig dig pengar. Så hur ska du nu gå till väga för att faktiskt få dina pengar?

När någon inte på frivillig väg betalar en skuld som den personen otvivelaktigt är skyldig att betala så kan kronofogdemyndigheten hjälpa till att driva in skulden. Detta kallas för utmätning och regleras i utsökningsbalken. Utmätning innebär att kronofogdemyndigheten försöker hitta egendom hos den betalningsskyldige som kan användas för att betala den skuld som exekutionstiteln avser. Det kan vara pengar på bankkonton, men även annan värdefull egendom som kan säljas för att få in pengar till att betala skulden.

För att få still stånd en utmätning krävs att du som sökande har något som kallas för en exekutionstitel. En exekutionstitel är en typ av dokument eller handling som visar att du har rätt att begära utmätning. En dom från en domstol räknas som en exekutionstitel (3 kap. 1 §). När en dom har vunnit laga kraft, alltså när tiden för överklagande har gått ut, så kan domen verkställas (3 kap. 3 §).

Hur begär man utmätning?

Domen från tingsrätten är alltså en exekutionstitel som du kan använda för att få hjälp av kronofogdemyndigheten. För att få till stånd en utmätning behöver du skicka in domen till kronofogdemyndigheten tillsammans med ett yrkande där du förklarar att du vill att kronofogdemyndigheten ska utföra utmätning hos din kund (se 2 kap utsökningsbalken).

I din ansökan bör du ange att du misstänker att kunden har dålig ekonomi och att hon kan tänkas fly landet för att undvika betalningsansvar. Du bör även i övrigt lämna in all information du tror kan ha betydelse för utmätningen. Ju utförligare din ansökan är desto större är chansen att kronofogdemyndigheten kommer att agera snabbt efter att din ansökan har kommit in.

Vill du veta mer om utmätning kan du läsa mer på kronofogdemyndighetens hemsida, där det även finns information om hur man kontaktar myndigheten.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare