Hur får man reda på vem som är ens pappa?

hur får man reda på vem som är ens pappa har provat söka men hittar som inget vart man kan leta ,eftersom han stack innan jag föddes och morsan är halvdement

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag ska försöka besvara din fråga, samt ge råd om vad du kan göra nu.

Hur kan du få reda på vem som är din pappa?

Jag tolkar frågan som att du vill ha uppgifter om vem som är din biologiska pappa. Vem som är din biologiska pappa bör du kunna få ut information om genom att kontakta Skatteverket, förutsatt att din biologiska pappa är registrerad som din pappa. Om din biologiska pappa inte är registerad som pappa blir det lite svårare. I sådant fall kan det underlätta om du har några uppgifter om din pappa, alternativt om dina föräldrar t.ex. har varit folkbokförda på samma adress.

Offentlighetsprincipen gör att var och en har rätt att begära ut uppgifter från myndigheter. Dock kan vissa handlingar vara sekretessbelagda. Ibland måste en sekretessprövning göras innan en handling kan lämnas ut. Under vilka förutsättningar begränsning av offentlighetsprincipen kan ske framgår av 2 kap 2 § Tryckfrihetsförordningen (här).

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du ringer till Skatteverket och frågar om de kan hjälpa dig. Om du har fler frågor kan du även ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare