FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott08/08/2019

Hur får man använda airsoftvapen och knivar?

hej jag satt i hektet för drygt 4 veckor sedan, jag var ute i skogen och sköt med airsoft givär och en airsoft pistol. jag transporterade dem från mitt hem oladdade o säkrade samt hade båda vapen så isär plockade som det gick. jag rörde mig mot skogen kommer fram till platsen jag brukar vara på en rätt så öpen plats. folk rör sig runt om mig hela tiden i skogen och jag tyckte att en öpen plats är både säkrare för mig och andra, för då kan jag ha koll på vart folk beffiner sig innan jag skjuter. jag har en pringles burk samt en öl burk jag skjuter på. jag hade samt med mig en kniv för att tälja till ett par pinnar så jag kunde sätta fast mina måltavlor i marken. men någon ringde på polisen denna gång och dem plockade ifrån mig mina airsoft och säger att jag brytit imot knivlagen men så vitt jag vet om man har kniv på sig i legitimt syfte att som sagt tälja i skogen för det syftet jag hade samt att jag la ner den i väskan igen i botten. dem tänker förmodligen förstöra mina aistofts fast jag inte direkt brytit mot någon lag. jag har varken siktat på någon eller något djur. har inte varit hotfull jag la bort båda vapnen innan polisen kom jag ringde själv in och frågade om det var mig dem letade efter. så jag undrar är jag helt körd och inte har någon chans att få tbx mina saker?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i vapenlagen och knivlagen.

Fick du använda vapnet vid platsen?

Enligt polisen så är ett airsoftvapen som huvudregel tillståndspliktig om det inte enligt vapenlagen är att anses som effektbegränsat. Det vanligaste är att airsoftvapen enligt vapenlagen betraktas som effektbegränsade och därmed inte är tillståndspliktiga för den som är över 18 år.

Trots att vapnet är effektbegränsat så omfattas det av bestämmelser i vapenlagen som begränsar möjligheterna att medföra vapnet på allmän plats(Vapenlagen 5:6). Eftersom du skriver att det fanns mycket folk som rörde sig i närheten av dig runt omkring skogen är min bedömning att det är tveksamt om du fick använda ditt vapen vid det området. Eftersom vapnet liknar ett riktigt och de personer som vandrade i skogen inte kände till vad du gjorde så tror jag inte att det var en lämplig plats, men det är upp till domstolen att avgöra utifrån alla relevanta omständigheter.

Du nämner att du haft vapnet isärplockat vilket visar att du försökte vara varsam och förhålla dig till vapenlagen, samt att du valde ett område där du kunde ha full uppsyn över området du sköt mot vilket talar till din fördel när det kommer till frågan om uppsåt och oaktsamhet.

Fick du ha med dig och använda kniven?

Som du skriver så får man ha en kniv med sig om det är befogat för ändamålet. När man ska göra den bedömningen får man se på vad det är för en kniv och om det motiverat att använda den i den aktuella situationen. Är det en liten kniv som du använde för att tälja i ditt friluftsliv så anser jag att användningen varit befogat utifrån den information jag har om händelsen.

Kommer du att få tillbaka dina airsoftvapen?

Det kan jag ej svara på i nuläget utan beror på vad det blir för dom. Om du frias av domstolen ska du få tillbaka föremålen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare