Hur får jag ut mitt eferarv om min styvförälder inte har några tillgångar kvar?

Jag undrar nu om min styvfar inte har några tillgångar kvar och ej kan låna pengar , hur får hag mitt arv då som särkullbarn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv hittar du i ärvdabalken (ÄB). Som jag förstår så undrar du hur du ska få det arv som du har rätt till efter din egen mamma, men som först gick till din styvfar genom reglerna om makesarv.

Tyvärr är det inte säkert att du kommer kunna få ut något arv alls i den här situationen. Om en person avlider och inte har några tillgångar finns det helt enkelt inte någon kvarlåtenskap att ärva. Detta leder till att både den döda personens egna arvingar och eventuella efterarvingar (barnen till en tidigare avliden make) inte får ut något arv.

För efterarvingar finns det visst skydd om de riskerar att inte få något arv för att deras förälders make på ett så kallat otillbörligt sätt har gett bort stora delar av sina tillgångar. Om din styvfars tillgångar har tagit slut för att han har gett bort pengar och/eller saker utan att tänka på att du har rätt att få ut ditt arv efter din mamma, så är det otillbörliga gåvor. I första han kan du i så fall kompenseras genom att barn till din styvfar måste dela sitt eget arv efter honom med dig. Är det inte en möjlighet kan man begära att de som tagit emot gåvorna ger tillbaka dem. Det väcker man talan om när det är dags att fördela arvet och gåvorna får inte ha skett mer än 5 år tillbaka i tiden (ÄB 3:3).

Avslutningsvis finns det alltså begränsade regler som skyddar din arvsrätt om din styvfar skulle ha gett bort stora delar av sin egendom utan att ta hänsyn till dig. Om din styvfar levt upp sina tillgångar på något annat sätt och inte lämnar efter sig någon egendom finns det däremot inte något du kan göra för att få något arv.

Jag hoppas att detta har gett dig svar på din fråga. Om du undrar något mer om arvsrätten är du välkommen att ställa en ny fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare