Hur får jag ut min laglott om mina syskon fått hela arvet i gåvor?

Hej! Min far avled för några månader sen han hade skrivit gåvobrev som säger att hans son och dotter får alla saker och fordon och huset och lägenheten utomlands och saker i lägenheten och att det ska inte räknas som förskott på arv. Och jag är hand dotter också och fick ingenting det känns kränkande. Har jag någon möjlighet att få min lag lott och srv från min bror och halv systers gåvobrev? Hur ska jag görs för få detta har inte råd betsla advokat kostnader allt känns så orättvis .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om du har möjlighet att få din laglott trots att dina syskon fått hela din pappas arv.

Det är tillåtet att ge gåvor som skiljer sig i värde till olika barn. Det finns dock några sätt att rätta till detta på, så att du inte går lottlös.

Normalt när det står i gåvobreven att gåvorna inte ska räknas som förskott på arv gäller detta (6 kap. 1 § ärvdabalken, ÄB). Men då finns en annan möjlighet för dig. Du har som bröstarvinge ett förstärkt laglottsskydd. Om gåvan till syftet är att likställa med testamente kan du klandra den om den kränker din laglott, hälften av din arvslott (7 kap 4 § ÄB). Denna bestämmelse avser gåvor dels där givaren gett gåvan nära inpå döden, dels där givaren kan beräkna att till sin död få ha nyttan av den bortgivna egendomen. Din pappa verkar ha gett bort gåvorna nära inpå sin död, därför ses det som att syftet med gåvorna är att likställa med testamente. Då du inte har fått något i laglott alls har du alltså rätt att, då gåvorna till dina syskon kan räknas som gåvor som anges i 7 kap 4 § ÄB, i alla fall kräva ett värde av dina syskon så att det sammanlagda värdet blir lika stort som din laglott. Vid laglottens beräkning ska värdet av den bortgivna egendomen läggas till kvarlåtenskapen. Värdet ska beräknas utifrån vad gåvorna är värda när dödsboet är utrett. Dina syskon ska ge dig den del av arvet som saknas för att du ska få ut sin laglott. Om det inte går ska du istället bli ersatt med pengar.

För att få möjlighet till denna rätt måste du inom ett år från det bouppteckningen efter din pappa avslutades väcka talan vid domstol. Annars är rätt till talan förlorad.

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta, till exempel att hjälpa dig väcka talan, kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare