Hur får jag tillträdde till stugan jag har köpt när säljaren inte går att nå?

Hej, jag har köpt en sommarstuga men säljarna lämnar inte ifrån sig nycklarna. I köpehandlingarna står det klart och tydligt att de ska lämna nycklarna direkt vid köpet och att de sedan har en månad på sig att ta bort personliga saker, vilket jag förmodar att de har gjort.

Nu har den tiden passerats med råge och jag har ej fått några nycklar, dvs tillträde till fastigheten. Får jag tex borra upp/byta låsen för att komma in. Säljarna går inte att nå. Vad råder ni mig att göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du köpt den mark som sommarstugan står på, vad som i lag kallas fast egendom, och att det inte finns några oklarheter kring köpet utan endast kring tillträdet.

Vart du kan vända dig för att få hjälp
Om du har svårt att komma i kontakt med säljaren och inte vet om denne har flyttat från fastigheten än kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om vanlig handräckning. Förfarandet regleras i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (LBH).I 3 § LBH anges att en ansökan om vanlig handräckning får avse åläggande för en tidigare ägare att flytta från fast egendom. Blankett för ansökan finns på Kronofogdemyndighetens hemsida (viktigt att du fyller i den enligt anvisningarna), det kostar 300 kronor att ansöka och denna kostnad kan du begära ersättning för i din ansökan.

Vad som händer när du ansökt om handräckning
Kronofogdemyndigheten prövar inte ärendet själv utan delger säljaren om ditt krav (29 § LBH) varpå denne får viss tid (oftast max 2 veckor) att antingen kan medge, bestrida eller inte ge något svar alls på kravet (25-26 § LBH). Om kravet bestrids får du som ansökt om handräckningen välja om du vill ta ärendet vidare för prövning i tingsrätten (33 § LBH). I de andra fallen meddelar Kronofogdemyndigheten utslag (beslut) som säger att säljaren är skyldig att göra det du begärt, alltså ge dig tillträde till sommarstugan (42 § LBH). Efter det kan Kronofogden också, om det skulle behövas och mot en kostnad om 600 kronor, även verkställa (genomföra) utslaget (i enlighet med reglerna i utsökningsbalken) för att säkerställa att du får tillträdet som du har rätt till. Denna kostnad kommer i första hand att krävas av säljaren men fakturan kan komma att skickas till dig om Kronofogdemyndigheten inte kan få betalt av säljaren.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Lovisa ErikssonRådgivare