Hur får jag tillgång till mitt arv när den ena föräldern inte vill ge mig det?

Kan vår far sälja huset som vår avlidna mor ägde 50 % av ,och göra sig av med alla pengar så vi barn blir utan efterarv ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer prata lite om Ärvdabalken (ÄB) för att besvara din fråga!

Din pappa har rätt till ert arv (ÄB 3 kap. 1–2 § )!

Jag antar att dina föräldrar var gifta. I sådana fall så får din pappa rätt att hantera arvet efter din mamma. Detta innebär tyvärr att han får göra lite som han vill med tillgångarna… Han kan inte testamentera bort ert arv. Men utöver den begränsningen så kan han sälja och köpa hur han vill.

Kräv att få ut din laglott (ÄB 7 kap. 1 §)!

Om din pappa inte var gift med din mamma så kan ni begära er laglott!

Din laglott är hälften av vad du skulle fått i arv:

Om ni är 2 syskon och din mamma lämnade 1000 kr, så är ditt arv 500 kr och din laglott är 250 kr.

Mina rekommendationer:

1. Prata med honom – ni kanske kan komma överens om något tillsammans? Han kanske går med på att lämna ut en del av arvet?

2. Prata med en jurist – om du vill ha mer ingående juridisk hjälp så föreslår jag att du kontaktar en jurist. Du kan göra detta genom Lawline om du vill.

Jag hoppas att ni kommer överens om en bra lösning! Tveka inte att skicka in en ny fråga om det uppstår fler klurigheter!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare