Hur får jag tillbaka pengarna för utebliven leverans av traktor från utlandet?

Hej. Jag har antagligen blivit lurad på en utlandsbetalnig. Jag svarade på en annons angående en traktor som var utannonserad i Tyskland. Alltså en import. Allt verkade ok. Kontrakt och betalningen gjordes till ett sk trust and trade. Så säljaren skulle inte få pengarna förrän jag skrivit på att jag fått traktorn. Jag har fått ett datum när traktorn skulle komma men det har inte hänt. Och säljaren svarar ej på mail en längre. Hur gör jag? Kan min bank begära tillbaka pengarna? Banken hjälpte mig att föra över pengar till utlandsbanken och allt var ok.. Så kvitto på insättningen finns..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag tolkar din fråga har du haft för avsikt att köpa en traktor från Tyskland. Ni skrev kontrakt och betalningen gjordes till ett "trust and trade" med meningen att säljaren inte skulle få pengarna förrän du skrivit på att du fått traktorn. Traktorn har inte kommit till Sverige och säljaren svarar inte längre på mail och du undrar vad du kan göra och om din bank kan begära tillbaka pengarna.

Din bank har till uppgift att förmedla den betalning du ger den i uppdrag. Bankens ansvar avslutades således när den hade utfört betalningen enligt dina instruktioner. Du kan därför inte begära att banken ska begära tillbaka pengarna den hjälpt dig att sända. Det ligger inte inom bankens ansvarsområde. Du kan givetvis kontakta din bank för att se om den har någon vetskap om förfarandet för att begära tillbaka pengar till ett "trust and trade". I ditt fall vet jag inte exakt hur det fungerar med den "trust and trade" du och säljaren använt er av. Sannolikt bör du ha tagit del av någon form av villkor med företaget om när pengarna ska återbetalas och hur du gör för att få tillbaka dem vid utebliven leverans. Min rekommendation är därför dels att du går igenom eventuella villkor du tagit del av, dels att du kontaktar nämnda "trust and trade".

Jag har dessvärre inte mycket information att tillgå i ditt ärende i övrigt. Om du inte får kontakt med den "trust and trade" du och säljaren använt er av kan det handla om ett bedrägeri mot dig. Om så är fallet är det en straffrättslig fråga och du bör göra en polisanmälan.

Sammanfattningsvis har banken inget ansvar eller ens någon befogenhet att begära tillbaka de pengar den betalt ut för din räkning. Du kan givetvis kontakta din bank för att se om den har någon vetskap om hur det fungerar med en sådan "trust and trade" ni använt er av. I annat fall är min rekommendation att du kontaktar den "trust and trade" pengarna betalts in till. Det bör finnas någon form av villkor och information om hur du begär tillbaka pengar vid utebliven leverans, hur långt dröjsmål som krävs innan återbetalning kan krävas osv.

Om något är oklart eller du behöver vidare hjälp av en av våra jurister är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare