Hur får jag ett nytt kökort efter att det varit indraget i sex månader?

Min son fick för ca. 1,5 år sedan sitt körkort indraget i 6 månader pga. att han tagit amfetamin (urinprov).

Han har sedan dess varit drogfri, han har under lång tid lämnat drogtest till kommunen i samband med en vårdnadstvist, han har nu vårdnaden om sitt barn. Kan han få ett nytt körkort från Transportrtyrelsen eller måste han ta om det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att din son fått sitt körkort indraget i sex månader och du undrar hur kan kan få ett nytt körkort utfärdat.

Körkortsinnehavaren kan få ett nytt körkort utfärdat när spärrtiden har löpt ut (5 kap. 13 § körkortslagen). För att få ett nytt körkort utfärdat måste den sökande bl.a. ha ett körkortstillstånd och ha avlagt ett godkänt förarprov (5 kap. 14 § 1 st. körkortslagen). Med förarprov avses såväl ett kunskapsprov som ett körprov. Det finns emellertid vissa undantag. I det fall spärrtiden har bestämts till högst ett år får ett nytt körkort utfärdas efter det att en ansökan om körkortstillstånd har gjorts (5 kap. 14 § 3 st. körkortslagen). Då behöver alltså inte något nytt förarprov göras. Huruvida din son behöver göra ett nytt förarprov beror således på vilken spärrtid återkallelsen av körkortet är kombinerad med. I och med att det i din sons fall verkar röra sig om en spärrtid på sex månader behöver han således endast ansöka om körkortstillstånd för att få ett nytt körkort utfärdat.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare