Hur får arv med fri förfoganderätt användas?

Min mor har avlidit och min far disponerar arvet efter henne med fri förfoganderätt. Enligt bouppteckningen fanns det ca 3 miljoner i boet. Det fanns ingen enskild egendom. Om jag förstår regelverket rätt uppgår arvet efter min mor till mig och min syster till sammanlagt 1,5 miljoner. Det får min far disponera fritt, men med två undantag: han får inte ge bort vårt arv efter mor eller testamentera bort det. Han får dock använda medlen. Efter vad jag läst mig till får vårt arv inte minska med mer än omkring en fjärdedel. För mig är innebörden i detta oklar. Min fråga är: får min far spendera hur stor del av arvet efter min mor som helst så länge han inte ger bort det, eller får han använda högst omkring en fjärdedel?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Bestämmelser som rör arv återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Efterlevande make får inte orsaka en väsentlig minskning av sin egendom

En efterlevande make eller maka får inte, genom gåva eller annan jämförlig handling, orsaka en väsentlig minskning av sin egendom. Vid en väsentlig minskning kan vederlag utgå till arvingarna (3 kap. 3§ första stycket ÄB). Vad som räknas till en väsentlig minskning framgår inte av lagtexten. Högsta domstolen kom i ett tidigare rättsfall fram till att egendomens värde ska ha minskat i värde med minst en fjärdedel (NJA 2013 s. 736). Det du skriver är därmed korrekt. För att bestämmelsen ska bli aktuell att tillämpa ska det vidare röra sig om en gåva eller handling som kan jämföras med gåva, t.ex. förmånstagarförordnande eller underprisförsäljning.

Att den efterlevande lever rent slösaktigt och spenderar mycket pengar är en annan sak. Om så är fallet är inte regeln tillämplig. Din far är inte begränsad till att använda endast en fjärdedel av arvet. I princip är han fri att förfoga över allt han har ärvt, så länge han inte testamenterar bort det eller ger bort större gåvor.

Vederlag kan utgå vid en väsentlig minskning av egendomen

Om din far orsakar en väsentlig minskning av sin egendom genom en gåva eller annan jämförlig handling kan vederlag utgå till dig och din syster. I er situation kommer det dock egentligen inte hjälpa, eftersom det innebär att arvet från er mor minskar och läggs till vad ni ärver från er far.

Om vederlag inte kan utgå ska gåvan eller värdet av den ges tillbaka (3 kap. 3§ andra stycket ÄB). Den här bestämmelsen förutsätter att den som tog emot gåvan insåg att det innebar en väsentlig minskning av efterarvet och att talan väcks inom fem år från gåvotillfället.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis får din far använda/spendera det han har ärvt så länge det inte testamenteras bort eller ges bort som en större gåva. I praktiken innebär det att hela arvet kan användas. Om en väsentlig minskning skulle ske genom gåva eller annan jämförlig handling kan du och din syster ha rätt till vederlag eller att gåvan ska återgå.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du får gärna vända dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cajsa Klefenberg Rådgivare