Hur ersätter man skadan för en sak man kört på?

Jag backade på en skidhjälm som låg bakom min bil på en parkering. Hur ska jag gå till väga för att ersätta personen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skador på saker samt ersättning för detta regleras i skadeståndslagen (SkL)

Om man uppsåtligen eller av vårdslöshet vållat en skada på en sak ska man ersätta denna skada (2 kap. 1 § SkL). För att vara skadeståndsskyldig krävs det antingen att du med flit kört över hjälmen, eller att du på grund av vårdslöshet kört över hjälmen. I det senare fallet följer man en aktsamhetsnorm där man tittar på vilket beteende som förväntas av en normalt förståndig person i en liknande situation och hur denne hade agerat. I ditt fall skulle jag säga att du kan ha agerat vårdslöst och därmed bör ersätta skadan. Det som ska ersättas är då antingen sakens värde, reparationskostnaderna och värdeminskning samt annan kostnad som kan ha uppstått till följd av skadan (5 kap. 7 § SkL).

Om du inte vet vem personen är ifråga är det svårt att ersätta skadan. Det jag skulle rekommendera dig att göra är isåfall att lämna en lapp vid hjälmen med dina kontaktuppgifter så att personen som äger hjälmen kan kontakta dig. Om du vet vem personen är betalar du kostnaden som uppkommit för att du kört över hjälmen till personen. Du ska då betala kostnaden för att köpa en ny hjälm men göra avdrag för en eventuell värdeminskning (d.v.s. som skett på grund av ålder och bruk).

Jag skulle då rekommendera dig att prata med personen och komma överens med denne vad hjälmen kan ha varit värd och därefter betala den summan till personen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Ellen HendarRådgivare