Hur efterarv fördelas

Hur fördelas arvet till efterarvingar i förhållande till förstagångsarvingar i förhållande till gift par utan barn

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som du verkar veta ärver en efterlevande make sin avlidna make vid dennas död. När denna efterlevande make dör har den först avlidna makens arvingar rätt till efterarv från den efterlevande makens död. Mängden av den efterlevande makens egendom som ska gå till efterarv utgörs av den andel som arvet från den först avlidna maken utgjorde i den efterlevande makens totala egendom vid tiden för den först avlidna makens bortgång. Det är alltså endast denna andel i den efterlevande makens arv som efterarvingarna har rätt till.

Jag ska illustrera detta tydligare i ett exempel. Föreställ dig att vi har en efterarvinge och en förstagångsarvinge och att den efterlevande maken ägde 200 000 kr vid sin makes död och att den egendom som ärvdes av den först avlidne maken var 200 000 kr. Den efterlevande maken har då 400 000 kr efter arvet och andelen som ska gå till efterarv är 50 % (200 000/400 000=50 %). Föreställ dig vidare att den efterlevande maken har 500 000 kr vid sin död. Arvet som ska delas upp mellan efterarvingen och förstagångsarvingen är då 500 000 kr och efterarvingen har rätt till 50 % av detta, dvs. 250 000 kr. Detta trots att den först avlidne maken endast lämnade efter sig 200 000 kr.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare