Hur driver man in en skuld från en vän utan bevisning?

Hej jag undrar hur man driver in en skuld av en vän. Hur ska jag kunna bevisa att personen är skyldig mig pengar? Och hur ska jag kunna bevisa att hon inte gett tillbaka mig pengarna kontant i handen? Hur funkar de hos kronofogden? Kan jag få se att gå igenom även om jag inte har bevis

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du har en skuld av en vän och vill driva in denna skulden samtidigt som du har dåligt med bevis. Eftersom det inte framgår av frågan hur du har lånat ut pengarna vet jag inte om det går att finna något bevis eller inte. Om du exempelvis har swishat pengarna eller gjort en banköverföring kan du visa för Kronofogdemyndigheten (KFM) att du lånat ut pengar. Du kanske annars har någon typ av chattlogg på att du givit pengar?

Vända sig till Kronofogdemyndigheten:

KFM kan man vända sig till för att driva in en skuld. I dessa situationer kan myndigheten fungera som ett påtryckningsmedel för att den skyldige ska betala sin skuld.

Betalningsföreläggande:

Det första man gör i en sådan situation är att ansöka hos KFM om ett betalningsföreläggande, det kan du göra via denna länk. Detta blir som ett slags bevis på att personen i fråga är skyldig dig pengar. Då skickar myndigheten sedan detta föreläggande till personen du vill ha betalt av med ett delgivningskvitto som denne ska skriva under och skicka tillbaka.

Det som sker efter ansökan är att din vän kommer betala skulden till dig eller bestrida föreläggandet. Om skulden betalas så är allt utrett. Skulle situationen ske att din vän inte vill betala kan det uppstå en tvist vilket kan upptagas i domstol.

Råd och slutsats:

Trots att du inte anser dig ha något bevis råder jag att vända dig till KFM för att ansöka om ett betalningsföreläggande. Detta för att myndigheten fungerar som ett påtryckningsmedel i situationen. Då får du se om din vän bestrider eller betalar. Om din vän bestämmer sig för att bestrida och du vill upptaga en tvist i domstol kan det däremot bli svårt att nå framgång med talan utan bevisning. Men du kanske möjligen kan finna något bevis på hur du fört över dessa pengar till din vän och att du inte fått betalt. Men alltså är det första steget att vända sig till KFM för att ansöka om ett betalningsföreläggande.

Hoppas att du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare