FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/04/2022

Hur delas egendom och skulder upp vid en bodelning mellan sambor?

Köpte ett hus själv, men var sambo. Efter några år vill hon ha 50%. Givetvis gav jag henne 50 % av huset. Men jag visste inte att hon hade en kärleks relation samtidigt. Hade jag vetat det hade hon fått flytta ut till trottoaren. Nu vill hon separera, hon har 0:- i lån, själv har jag ca 400000:- i lån på huset. Vad gäller bodelningen? Låt säga att huset är värt 500000:- ska jag då låna 250000:- till för att bo kvar? Nämnas kan göra att jag har betalat 12000/mån medans hon sista åren betalat 6000/mån. Hon vill ta in en värderare och hoppas att få hälften av mig. Ca 250000:-. Men det plus lån ligger jag på långt över marknads värdet. Vad gäller när bara den ena står för lånen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambors egendom och bodelning finns i Sambolagen. Jag tolkar din fråga som att det rör sig om ett hus som ni båda har haft som bostad och alltså inte ett fritidshus eller liknande. Om ni haft huset som bostad är huset samboegendom om det köptes med syfte att ni båda skulle bo i det (3 § och 5 §). Värdet av huset ska då vid en bodelning delas lika mellan er, oavsett om det är du som köpt det. Om det rör sig om ett fritidshus (t.ex. en sommarstuga) är det inte samboegendom och ingår därmed inte heller i bodelningen och är alltså i så fall enbart din egendom (7 §).

När två sambor flyttar isär upphör samboförhållandet och man kan begära att en bodelning ska upprättas (8 § första stycket). Begäran om bodelning behöver dock framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphörde (8 § andra stycket). Om din f.d. sambo inte har begärt att en bodelning ska upprättas förrän nu och det har gått mer än ett år efter det att hon flyttade ut ur huset så har hon därmed förlorat sin rätt att begära en bodelning.

Om ert samboförhållande har upphört nyligen och din f.d. sambo nu begär bodelning har hon rätt till hälften av värdet på huset, eftersom huset är samboegendom. Värdet som ska delas mellan er beräknas dock efter avdrag för eventuella skulder (13-14 §). Detta innebär att du inte kommer att behöva ta något lån på 250 000 kr för att få bo kvar i huset. Om vi räknar på beloppen som du angivit i din fråga så kommer värdet på huset som ska delas lika mellan er vara 100 000 kr (500 000 kr – 400 000 kr). Du kan därmed som mest behöva betala hälften av det, dvs. 50 000 kr för att få bo kvar förutsatt att det enbart är huset som ska ingå i bodelningen.

Att din f.d. sambo har betalat mindre än vad du har de senaste åren har ingen betydelse. Utgångspunkten är att samboegendom ska delas lika mellan parterna, oavsett vem som betalat för vad (14 §).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du behöver ytterligare hjälp kan du boka en tid hos våra jurister här.

Med vänliga hälsningar,

Evelina OlssonRådgivare