FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt03/02/2022

Hur delar man på hunden efter en separation?

Min syster köpte en hund tillsammans med sin dåvarande pojkvän och dom har nu gjort slut.

Min syster skrev ensam på köpekontraktet och betalade uppfödaren.

Pojkvännen swishade dock en summa till min syster eftersom dom köpte hunden tillsammans, men han skrev aldrig på kontraktet.

Han har inte visat något intresse för hunden och har sagt förut att han inte vill ha hunden hemna hos sig.

Men nu har han sagt att han vill ha hunden varannan vecka, annars kommer han att ta det vidare till rätten.

Han påstår att hans advokat har sagt att han är den som har laglig rätt till hunden.

Jag säger att min syster har rätt till hunden eftersom hon står på kontraktet, men kan det finnas några "loopholes" som gör att han kan vinna om det går vidare till rätten?

Vi är såklart väldigt oroliga att han ska lyckas ta hunden ifrån henne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Separationer är en tråkig, men naturlig del av livet och innebär ofta också att flera juridiska frågor uppkommer i samma veva. Det din syster och hennes f.d. pojkvän går igenom just nu avseende hunden är tyvärr relativt vanligt förekommande och det finns enligt omständigheterna du har angivit inte något direkt enkelt svar på frågan.

I sammanhanget ska deras hund räknas som en sak i lagens mening, och då de köpte denna tillsammans blir lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt (samäganderättslagen) tillämplig enligt 1 § samäganderättslagen. Det spelar i teorin alltså ingen roll att din syster står ensam på köpekontraktet då de de facto köpte hunden gemensamt. Konsekvensen av detta är att om de inte når en gemensam lösning, riskerar en eskalerad situation i domstolen att leda till att hunden tvingas säljas på offentlig auktion för att det ska bli "rättvist", detta framgår av 6 § samäganderättslagen.

På detta sätt är lagen inte riktigt anpassad för fördelning av husdjur vid separationer och innebär i realiteten inte en lösning för någondera av parterna. Mitt tips är därför att din syster och hennes ex tar ett långt snack där de kommunicerar med varandra och pratar igenom vad som är bäst för hunden. Då de båda äger lika stor rätt till hunden blir det i slutändan upp till de att nå en kompromiss i ett försök att göra alla så nöjda som möjligt, detta i syfte att undvika någon offentlig auktion.

Det sista som bör poängteras är att din syster inte behöver vara orolig för att bli borttagen rätten att få vara med sin hund, i värsta fall kommer de behöva samsas om att ha hunden hos varandra växelvis.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare