FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/07/2022

Vad är skillnaden mellan en offentlig och privat försvarare?

Hej! Jag undrar vad skillnaden är på en vanlig försvarare och en offentlig försvarare som anlitas? När vet man att det behöver anlitas en försvarare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En offentlig försvarare

En offentlig försvarare är en försvarsadvokat som utses av tingsrätten. Den misstänkte kan antingen själv begära en viss advokat som offentlig försvarare eller så kan tingsrätten utse en lämplig advokat. I de flesta fall brukar åklagaren meddela tingsrätten att den misstänkte är i behov av en offentlig försvarare. Advokaten får då ett förordnande från tingsrätten. För att kunna få en offentlig försvarare krävs det vanligtvis att det rör sig om misstanke för allvarligare brott, vid mindre allvarliga brott krävs särskilda skäl som domstolen får bedöma, 21 kap. 3 § a rättegångsbalken

Kostnaderna för den offentliga försvararen betalas av staten. Skulle man dömas, blir man skyldig att betala hela eller delar av kostnaderna (beroende på ens inkomst).

Kort sammanfattat är en offentlig försvarare alltså en brottmålsadvokat som utsetts av tingsrätten att vara en misstänkt persons offentligt förordnade försvarsadvokat.

En privat försvarare

En privat försvarare är ett ombud som du själv anlitar för att företräda dig i ett brottmål. Om ombudet har yrkestiteln advokat så kan man kalla den privata försvararen försvarsadvokat. Det är lämpligt att anlita en advokat som är specialiserad på straffrätt/brottmål för uppdraget men det händer ibland att privatpersoner anlitar andra ombud som de själva tycker är lämpliga för att vara deras privata försvarare.

Kostnaderna för den privata försvararen får man stå för själv, dock kan staten stå för kostnaderna om man helt eller delvis frias från brottsmisstankarna.

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare