Hur bör rimligen en näringsidkare informera konsumenten om säkerhetsrisker?

Hej!

Var på auktoriserad gummiverkstad och fick hjulinställning på mitt fordon inklusive ett däck utbytt.( I detta arbete har ett hjul lossats och återmonterats på fordonet)

Tyvärr så lossade hjulet och jag hade turen att undslippa med blotta förskräckelsen.

Vid kontakt med verkstaden så fick jag ett svar som var ungefär så här " Har du kört mer än 10mil? Om du har det, så vet du att du skall efterdraga hjulbultarna"

Jag hade inte sett detta, mycket viktiga, budskap som står i mindre text på kvittots nedre del.

I och med detta så hade verkstadsansvarig lagt ansvaret på mig som kund.

Jag uppfattade ilska och ovilja i att ta till sig en kunds erfarenhet avseende kvalitetsbrist och risk vid ofullständigt utfört arbete.

Hur ser man juridiskt på detta?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga
Jag förstår din fråga som så att du funderar kring näringsidkarens ansvar för att lämna säkerhetsupplysning i anslutning till utförd tjänst och på vilket sätt som konsumenten rimligen bör kunna förvänta sig att detta ska ske på.

Frågor kring detta regleras genom konsumenttjänstlagen (KtjL), produktskadelagen (PSL), avtalslagen (AvtL) och andra avtalsrättsliga principer.

Dessa krav kan du som konsument ställa
En auktoriserad gummiverkstad ska:
* se till att den som utför tjänsten har rätt kompetens och nödvändig utbildning.
* utföra tjänsten fackmässigt. Det vill säga utföra arbetet på ett sätt som normalt förväntas av en seriös fackman, ett proffs.
* ta tillvara dina intressen och samråda med dig så att det inte uppstår missförstånd.
* tillhandahålla det material som behövs för arbetet, om ni inte har avtalat något annat.
* se till att tjänsten inte utförs i strid mot säkerhetsföreskrifter eller mot förbud i produktsäkerhetslagen eller marknadsföringslagen.
* informera dig om det under arbetet uppstår behov av tilläggsarbete.
(4 §, 5 § och 8 § KtjL).

Det som specifikt blir aktuellt i ditt fall är huruvida gummiverkstaden har utfört tjänsten fackmannamässigt dvs. på vilket sätt de har upplyst dig om eventuellt tilläggsarbete och hur de har sett till att tjänsten inte utförts i strid mot säkerhetsföreskrifter på området eller mot förbud i produktsäkerhetslagen.

Gällande reparationer av fordon som ska föras i trafik bör konsumenten kunna förvänta sig att skäliga åtgärder har vidtagits för att upplysa konsumenten om vad som bör göras för att upprätthålla säkerhet och eliminera risk för allvarlig skada. Det som blir avgörande för denna fråga är dels vad som är sedvänja och branschpraxis (dvs. hur andra gummiverkstäder brukar upplysa konsumenterna om att denne måste efterdraga hjulbultarna vid 10 mils körning), dels vad konsumenten förväntas känna till och ta reda på själv innan denne ingår köp av tjänsten. Det skulle kunna vara så att gummiverkstaden genom att ha upplyst dig kring detta på kvittot har friskrivit sig från ansvar i denna fråga. En konsument bär alltid ansvaret för att noga läsa igenom avtal, kvitto och dylikt innan och efter avtal har ingåtts. Härtill har alltså konsumenten ett krav på utredningsskyldighet och kan alltså bli ifrågasatt vad hen borde eller skäligen förväntades känna till. Däremot kan det i ifrågasättas om det är en skälig säkerhetsåtgärd i proportion till den säkerhetsrisk som konsumenten kan utsättas för. Min rekommendation till dig är alltså att först och främst ta reda på vad som är gällande säkerhetsföreskrifter och branschpraxis på området och vad du som konsument rimligen kunnat förvänta dig gällande detta.

Om det är fel i tjänsten
Tjänsten är felaktig om:
* resultatet inte är fackmässigt utfört.
* företaget inte har utfört tjänsten enligt de säkerhetsföreskrifter som gäller.
* tjänsten inte stämmer överens med vad du och säljaren har avtalat.
* tjänsten har utförts i strid mot förbud i produktsäkerhetslagen.
* företaget inte har utfört tilläggsarbete som det är skyldig att utföra för att undvika allvarlig skada.
(9 §, 10 § och 11 § KtjL).

Även här måste du alltså ha tagit reda på vad som är branschpraxis och fackmannamässigt på området samt vilka säkerhetsföreskrifter som gäller.

Om tjänsten inte överensstämmer med det som ni kommit överens om så utgör detta ett kontraktsbrott. Om du anser att tjänsten är felaktig måste du reklamera den. Det gör du genom att meddela företaget när du har upptäckt felet. Vid felaktig tjänst kan du hålla inne med betalningen, kräva att felet rättas till (vilket normalt ska ske utan extra kostnad) eller kräva prisavdrag som motsvarar vad det kostar för dig att få felet avhjälpt.
(16-17 §, 19-22 §).

Enligt produktsäkerhetslagen ska alla tjänster som företag erbjuder konsumenter vara säkra. För att förhindra att farliga tjänster når konsumenter innehåller lagen ett antal skyldigheter som företag måste uppfylla. Företag ska lämna säkerhetsinformation som gör att du som konsument kan bedöma riskerna med varan eller tjänsten. Om riskerna är uppenbara behöver företaget inte lämna information. Om ett företag inte frivilligt gör vad som behövs för att se till att en farlig tjänst inte orsakar personskador, har Konsumentverket (som tillsynsmyndighet) möjlighet att meddela företaget de förelägganden eller förbud som behövs.
(13 § PSL).

Om du och säljaren inte kommer överens kan du anmäla till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Tänk på att det är bra att spara kvitto, eventuell mejlkonversation och andra bevis.

Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare