Hur blir bodelningen om ena parten betalat mer av huslånet?

Hej!

Om en kvinna och man inte skiljer sig och inte bodelar men mannen flyttar ut till egen bostad medans kvinnan fortsätter betala av lånet själv utan hjälp av maken. Hur blir det då om maken vill skilja sig efter 15 år? Kvinnan i fråga har nästintill betalat av huslånet på egen hand. Det finns ingen överenskommelse varken på papper eller muntligt. Mannen står fortfarande som ägare av huset.

Tacksam för råd

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om mannen vill skilja sig ska en bodelning göras. I denna kommer båda makarnas giftorättsgods ingå. Vardera part får göra avdrag för personliga föremål som kläder, men även för lån (10 kap 1 och 2 § äktenskapsbalken - ÄktB). Detta avdraget gäller dock bara för de lån som man har vid bodelningen. Att man har betalat av på lån gör alltså ingen skillnad. Det finns heller ingen regel som påverkar vad parterna ska bidra med, om ena parten stått för vissa utgifter, som i detta fall (11 kap 2 § ÄktB).

Om paret inbördes avtalar något annat kan fördelningen dock bli annorlunda. Det kräver dock att paret är överens, men i ett sådant fall kan hänsyn tas till att kvinnan betalat av i stort sett hela lånet (9 kap 13 § ÄktB).

Sammanfattningsvis kan kvinnan inför en bodelning inte kräva mer pengar av sin exman, trots att hon har betalat en större andel av deras kostnader på huset. Undantaget är om de kommer överens om annat.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare