Hur bevisar man att man inte är gift?

Hej

Jag frågar åt min bror som är skild här i Sverige sedan maj 2020. Han vill gifta sig utomlands.

Hur kan han bevisa att han är skild då det anses att person bevis räcker ej.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att redogöra för hur en person kan bevisa att denna har skiljt sig eller att denna inte är gift.

Hur bevisar man att man inte är gift?

Om en person är gift, det vill säga har ingått ett äktenskap med en annan person, syns detta i personbeviset från Skatteverket. Det är genom personbeviset som personers civilstånd syns, det vill säga om personerna är gifta eller inte.

Äktenskapsskillnaden, det vill säga skilsmässa mellan makarna, vinner laga kraft när överklagandetiden har gått ut och ingen av makarna har överklagat. Du skriver att din bror skilde sig i maj 2020, jag kan konstatera att överklagandetiden som vanligtvis är tre veckor därför har gått ut. När domen har vunnit laga kraft kommer domstolen att skicka ut domen till båda makarna. Beslutet som tas av domstolen registerras hos Skatteverket och det är därför civilståndet syns i personbeviset.

Sammanfattning

Din bror kan bevisa att han inte är gift genom personbeviset eller genom domen. Eftersom jag inte vet vilket land han vill gifta sig i, kan jag inte svara på vilka dokument som just det landet godkänner. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med Skatteverket för mer information.

Jag hoppas att du har fått någon vägledning i din fråga, annars är du såklart välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare